Zasedačka je srdcem firmy a odrazem firemní kultury

Zasedací místnost je hlavním reprezentačním prostorem každé společnosti. Při jejím budování je proto dobré hledět na řadu věcí - důležitý je design i umístění v prostoru, svou úlohu hrají barvy a materiály. Současným trendem je navíc být originální, vyvarovat se sterilního prostředí a vyvážit funkčnost nápaditými prvky.

Drtivá většina společností si v dnešní době silně zakládá na firemním prostředí. Ve svých sídlech se proto soustřeďují na interiér, který by firmu měl charakterizovat. Pomyslným srdcem sídla firmy jsou pak zasedací místnosti. Jedná se totiž o místo, kde se odehrávají stěžejní týmové momenty, případně je to místo prvního kontaktu člověka zvenčí s firmou. „Je to především místnost, která firmu reprezentuje. Měla by být odrazem firemní duše a reagovat na styl práce zaměstnanců,“ zdůrazňuje architektka Jana Slezáková

Poloha i velikost

Při navrhování zasedací místnosti je dobré vnímat několik základních věcí. „Je důležité ptát se na potřeby firmy. Zjistit, jaké schůzky převažují, kolik lidí se jich obyčejně účastní a jak dlouho trvají,“ uvádí Petr Bořuta ze společnosti CAPEXUS, která se zaměřuje na tvorbu i poradenství právě v oblasti pracovního prostředí.

Při zrodu zasedačky je především nutné pamatovat na její polohu a umístění v rámci prostor celé firmy. „Ideální je místnost s reprezentativním výhledem a je rovněž nutné její optimální napojení na okolní prostory. Takovým je například i obslužná kuchyňka,“ objasňuje Martin Fišar ze společnosti MTMCO, působící v oblasti výstavby interiérů a kanceláří. Podle jeho slov je také dobré zvolit vhodnou velikost místnosti. Základním principem je totiž dostatečný prostor pro všechny, a to i při plné obsazenosti.

Zeleň, umění a fotoobklady

Skladba barev, tvarů i materiálů je u zasedaček různorodá, ale ve většině z nich se jisté prvky opakují. „Určitě by tyto prostory neměly působit sterilním dojmem. Je proto vhodné, pokud možno, umístit do nich zeleň. Ta zlepšuje kvalitu prostředí,“ říká P. Bořuta a dodává, že je vhodné do jednacích prostor situovat i nějaké umělecké dílo: „Obvyklé je použití nějaké dekorace nebo kousku umění, působí totiž jako přirozený icebreaker a podnět k úvodní konverzaci.“

Na podlahu se pak hlavně kvůli akustice doporučují kvalitní koberce a akustice se podřizují i stropní konstrukce. „U stropů je trend obnažených monolitických konstrukcí, pod které se zavěšují akustické panely, v případě nevhodných stropních konstrukcí se poté doporučují akustické desky,“ upřesňuje M. Fišar.

Stěny jsou pak nejčastěji obkládány různými typy materiálů. Jedním z trendů jsou dnes fotoobklady. Díky nové technologii, jež spojila fotografie s dlaždicemi, lze umocnit atmosféru místnosti jakoukoliv fotografií či motivem. „Při návrhu obložení zasedacích místností fotokachlemi je nutné brát zřetel hned na několik faktorů. Motiv nesmí být moc výrazný, naopak má jen nenásilnou formou dokreslit kýžený efekt prostoru. A v neposlední řadě by neměl člověka příliš rozptylovat,“ uvádí Andre Beurskens z C Art studia, které s fotoobklady pracuje.

Nekonečné množství možností

O tom, že fantazii se meze nekladou, svědčí i praxe. Například jedna zahraniční společnost z oblasti pojišťovnictví upustila ve svých pobočkách od standardních motivů a zvolila velkoformátové polepy zobrazující kanadské hudební interprety – Leonarda Cohena, Bryana Adamse, Avril Lavigne a Simple Plan. „Výzdoba tak rezonuje s kanadským původem firmy a každého z příchozích to zaujme. V pojišťovně by navíc něco podobného nečekali,“ přibližuje P. Bořuta.

Zajímavý pak může být i samotný účel zasedacích místností s patřičným vybavením a atmosférou. A to od pozitivního prostředí až po svým způsobem nepohodlné prostředí. „Zadáním jedné významné české agentury bylo odlišit pojetí několika zasedacích místností na takové, kde lidi přijímají a potřebují navodit pocit pohodlí a luxusu, a naopak místnosti, kde se s lidmi rozcházejí a potřebují věci uzavřít rychle. K tomu v dané místnosti dopomáhá nepohodlný nábytek a chladné pojetí barev,“ vysvětluje M. Fišar.

SF/pb

Hlavní partneři

Partneři