„Bez nové výstavby nebude dostupné bydlení.“ Bílá kniha rezidenčního developmentu přináší data tam, kde dosud převažovaly emoce

Rezidenční development se v českém veřejném prostoru dlouhodobě potýká s jednostranným vnímáním, fenomén NIMBY je toho ukázkovým příkladem. Nová publikace s názvem Bílá kniha rezidenčního developmentu, kterou připravila společnost Deloitte ve spolupráci s Asociací developerů, Svazem podnikatelů ve stavebnictví a Hospodářskou komorou ČR, nabízí ucelený pohled na výstavbu bytů jako na strukturovaný a mnohovrstevnatý proces, jehož správné fungování je nezbytné pro zvládnutí bytové krize.

Nákladové nádraží Žižkov: až dvě miliardy v kontribucích

Na místě někdejší železniční infrastruktury Nákladového nádraží Žižkov vznikne během příštích dvaceti let rozsáhlá městská čtvrť. Podle nově schválené změny územního plánu tu bude možné vystavět bydlení až pro 20 000 obyvatel, doplněné o školská zařízení, kulturní infrastrukturu, veřejnou zeleň a služby.

Ondřej Šaier z VERUM capital o realitním trhu: Trh se znovu hýbe, ale hraje se podle jiných pravidel

Český realitní trh zažívá v roce 2025 období oživení. Po dvou letech stagnace se opět prodává – rekordně. Jenže kdo čeká návrat předcovidového boomu, může být zklamán. „Dnes už to není trh, kde se prodalo všechno, co se postavilo. A často ještě dřív, než se vůbec koplo do země,“ říká Ondřej Šaier, partner investiční společnosti VERUM capital. Klienti jsou dnes podle něj opatrnější, vybíravější – a realitní vývoj přináší nové priority i strategie.

Buď budeme mít skanzen, nebo lidé budou mít kde bydlet

Na konferenci remspace Real Estate Market Spring se ve třetím panelu setkali zástupci politické reprezentace, soukromého sektoru, bankovnictví i architektury, aby diskutovali o rozvoji Prahy, jejím propojení se Středočeským krajem, územním plánování a bariérách, které dlouhodobě brání rozvoji dostupného bydlení. Diskuze ukázala konsenzus v některých tématech – zejména potřebě zahušťování zástavby či lepší koordinace veřejné správy. Zároveň však zřetelně pojmenovala systémové slabiny současného stavu: roztříštěné plánování, přeregulovanost i chybějící rozhodovací odvahu.

Florenc čeká nová čtvrť, byty i školka – co bude s autobusovým nádražím?

Zatímco donedávna byl prostor mezi Masarykovým nádražím a Florencí vnímán jako zanedbaná dopravní periferie v centru města, do budoucna se má proměnit v plnohodnotnou městskou čtvrť. Zastupitelé hlavního města schválili dvě klíčové změny územního plánu a související plánovací smlouvy, které umožní společnosti Penta Real Estate navázat na své předchozí aktivity v území. Součástí dohody jsou i kontribuce ve výši přes 300 milionů korun – včetně školky, bytů nebo uměleckých děl ve veřejném prostoru. Nabízí se však i otázka: co bude dál s autobusovým nádražím Florenc?

Praha bude za půl roku vyprodaná

Realitní trh v Praze zažívá nečekaně silný začátek roku. Developeři hlásí rekordní prodeje, návrat hypotečních klientů a stabilní poptávku. Současně ale zaznívá varování: systémové problémy přetrvávají a bez hlubších změn v povolovacím řízení, plánování i právním rámci nelze očekávat zásadní posun v dostupnosti bydlení. O dostupnosti bydlení, nové poptávce a roli státu debatovali zástupci bank, developerů i právní sféry na remspace konferenci Real Estate Market Spring. Shodli se, že krizi nelze vyřešit jedním opatřením – jsou třeba provázané změny, které urychlí výstavbu, uvolní regulace a zároveň nezapomenou na mladé a nízkopříjmové obyvatele.

Výškové dřevostavby v Česku dostaly zelenou. Přispějí k dostupnosti bydlení?

V České republice se dřevostavby konečně dočkaly významného milníku – nová legislativa otevřela cestu pro výstavbu vyšších budov ze dřeva, které byly dosud prakticky nemožné kvůli přísným požárním předpisům. Od července 2025 začne platit dodatek k požární normě, který umožní projektovat dřevostavby až do výšky 22,5 metru, což odpovídá až osmi nadzemním podlažím. Tím se zásadně mění možnosti využití dřeva nejen u rodinných domů, ale i v občanské vybavenosti, administrativních budovách, školách či bytových domech.

Doprava jako klíč k rozvoji města. Konference remspace přinesla diskuzi o metru D, VRT i budoucnosti Prahy

Na konferenci Real Estate Market Spring se potvrdilo, že doprava není jen otázkou přesunu z bodu A do bodu B, ale zásadním předpokladem pro udržitelný rozvoj Prahy a jejího okolí. V panelu s názvem „Klíčem je doprava: od metra D po VRT“ se sešli zástupci veřejného i soukromého sektoru, aby diskutovali o tom, jak rozvíjet město – protože bez tlaku na rozvoj dopravy se Praha v budoucnu vývojově zasekne.

Metropolitní expres spodem i propojení na letiště. Ministr dopravy Martin Kupka představil na konferenci remspace odvážnou vizi dopravní budoucnosti Prahy

Jak zajistit, aby Praha zůstala funkčním městem i ve chvíli, kdy se k jejímu jádru bude denně přibližovat více než dva a půl milionu lidí? Odpověď ministra dopravy Martina Kupky zní jasně: infrastrukturou, která počítá s budoucností, nebojí se podzemí a staví na spolupráci státu, města i krajů. Právě na konferenci Real Estate Market Spring popsal Martin Kupka hlavní směry dopravního rozvoje české metropole i jejího okolí na nadcházející desetiletí.

Martin Krupauer: Vltavská filharmonie se stane celodenním živým centrem města, které bude otevřeno 24/7

Nová pražská filharmonie se stane „celodenním živým centrem města, které bude otevřeno 24/7”. Architekt Martin Krupauer vysvětluje, jak vzniká sál, který má být zároveň místem pro odpočinek, inspiraci i komunitní život. V rozhovoru přibližuje, co všechno stavba nabídne – od koncertních sálů po střešní louky. „Rostliny, jejichž skladba vychází z luk, kterými protéká Vltava, nejen esteticky propojují stavbu s okolím, ale mají i ekologický přínos – pomáhají snižovat tepelné ostrovy, zlepšují mikroklima a podporují hospodaření s dešťovou vodou,” dodává architekt.

Petr Hotovec: revoluce v povolování nenastane

Podle právníka a ekonoma Petra Hotovce žádná revoluce v českém stavebnictví nepřijde. Přes veškeré snahy o modernizaci a digitalizaci systému zůstává situace beze změny – a ani do budoucna nevzbuzuje mnoho nadějí. Hlavní analytik společnosti Soft Vision se netají tím, že očekává spíše další léta legislativního chaosu než zásadní reformy.

Polovina developerů láká na levnější hypotéky – výhodné nabídky však často platí jen přes jejich partnery

V době, kdy jsou hypotéky stále citelně dražší než nájemní bydlení, se developeři snaží přilákat klienty nejen nemovitostí samotnou, ale i zdánlivě výhodnějším financováním. Podle nejnovější analýzy společnosti Home Portal nabízí 78 % sledovaných rezidenčních projektů vlastní hypoteční servis, přičemž každý druhý slibuje lepší úrokové sazby. Háček? Výhodné podmínky často platí jen při využití doporučeného partnera.

Dopady nefunkčního stavebního řízení nese celá společnost, upozorňuje Jiří Nouza

Nový stavební zákon přinesl změny, ale podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiřího Nouzy rozhodně nejde o systémovou reformu, která by skutečně vyřešila krizi dostupnosti bydlení v Česku. Na remspace konferenci upozornil, že pokud se zásadně nezmění samotné procesy, zůstane i digitalizace nefunkční. „Bojím se, že to zase skončí jen u kosmetických úprav. Bez skutečné revoluce se neobejdeme. Digitalizovat nefunkční postupy znamená jen to, že budou nefunkční i nadále,“ říká Jiří Nouza.

Nájemné v BTR projektech v Praze vzrostlo na 587 kč za m², zájem investorů je rekordní

Trh s institucionálním nájemním bydlením v Praze zažívá dynamický růst. Podle aktuální analýzy realitně-poradenské společnosti Knight Frank vzrostlo v prvním čtvrtletí letošního roku nájemné v plně či částečně vybavených bytech stavěných za účelem pronájmu (tzv. build-to-rent) meziročně o 8,5 %. Průměrná cena za nájem dosáhla 587 korun za metr čtvereční, což výrazně převyšuje lokální průměr.

Plánovací smlouvy jako šance na kultivaci výstavby. „Nebojme se být ambiciózní,“ vyzývá Martin Fadrný

Nový stavební zákon přináší kromě obav také nástroje, které mohou reálně zlepšit spolupráci mezi samosprávami a investory. Podle Martina Fadrného, senior konzultanta a právníka ve společnosti Frank Bold Advokáti, patří mezi ty nejcennější právě plánovací smlouvy. „Nebojme se být ambiciózní vůči politikům. Je čas na pozitivní změnu,“ říká.

Nejdostupnější města Evropy: Praha boduje jen MHD

Evropské metropole se dramaticky liší nejen v cenách nájmů a potravin, ale především v tom, kolik peněz lidem po zaplacení životních nákladů zůstane. Zatímco ve Švýcarsku či Lucembursku domácnosti běžně spoří tisíce eur měsíčně, v Polsku nebo Albánii nevystačí ani dvě mzdy na pokrytí základních výdajů. Praha v žebříčku obstála hlavně díky levné MHD – v jiných ohledech však na západní konkurenty ztrácí.

Hlavní partneři

Partneři