Nákladové nádraží Žižkov: transformace zanedbaného brownfieldu do moderní městské čtvrti

Nákladové nádraží Žižkov, nacházející se na rozloze zhruba 33 hektarů, bylo vybudováno v roce 1930. Sloužilo jako nákladové nádraží až do roku 2002, kdy byl jeho provoz ukončen. Přestože prošlo minimální údržbou, zachovaly se jednotlivé objekty v dobrém technickém stavu, což vedlo k jejich zapsání na seznam národních kulturních památek v roce 2013.

Město si stanovilo ambiciózní cíl přeměnit tento brownfield na funkční městskou čtvrť. To bude vyžadovat změnu územního plánu, který původně omezoval rozsah výstavby v této lokalitě. Na rozdíl od jiných plánovaných výstaveb, např. bývalých drážních ploch na Smíchově nebo Rohanského ostrova, se nebude výstavba konat pod režií jednoho developera, ale bude se na ní podílet nejméně pětice developerů.
Největší část, tedy přibližně polovinu brownfieldu, vlastní společnost Sekyra Group. Central Group bude mít na starosti dalších 13 hektarů, menší část vykoupila Penta Real Estate. Dále se na projektu budou podílet Finep, Geosan DevelopmentTrei Real Estate, to vše ve spolupráci s Českými drahami a.s.

Výsledkem této transformace má být moderní a komplexní městská čtvrť, která nese několik klíčových prvků:

Prvním cílem je zachování památkově chráněných budov nákladového nádraží. Stavby z nákladového nádraží mají významnou historickou hodnotu a jsou důležitou součástí projektu. Celkovou přeměnu funkcionalistické budovy Nákladového nádraží Žižkov má v režii stávající vlastník Žižkov Station Development a.s. (Sekyra Group, a.s. a České dráhy, a.s.). Sídlit by v ní mohly kulturní instituce v čele s Národním filmovým archivem, křídla budovy mají poskytnout prostory pro novou školu a sportovní halu.

Vytvoření série propojených parků a veřejných prostranství má na starosti Central Group. Nová čtvrť, nacházející se v severní části objektu, bude nabízet kvalitní zelené veřejné prostory pro obyvatele a návštěvníky.

Město si uvědomuje podstatné navýšení návštěvnosti areálu a plánuje tomu uzpůsobit dopravní situaci. V plánu je nová tramvajová trať, která bude vést kolem budovy nákladového nádraží až k Jarovu, zahrnující několik nových zastávek. Bude také zavedeno nové dopravní spojení mezi Malešickou ulicí a ulicí Českobrodskou (nová Jarovská třída), což zlepší dopravní infrastrukturu směrem na východ.

Celý projekt, který byl zahájen již v roce 2009, má potenciál přeměnit tento historický areál v moderní, udržitelnou a pohodlnou čtvrť. S podporou různých významných českých developerů a ve spolupráci s městem Praha a Ministerstvem kultury, bude Žižkovské nákladové nádraží proměněno v pulzující centrum městského života. 

remspace

Zdroj fotografií: Central Group

 

Exkluzivní partner

Hlavní partneři

Partneři