Modernizace Smíchovského nádraží: Nový dopravní terminál pro Prahu

Smíchovské nádraží čeká modernizace. Jeho nová podoba by měla sjednotit dopravní uzly a nabídnout rychlejší a celkově snadnější přestup mezi různými druhy dopravy – tedy lépe propojit vlaky, autobusy, MHD, metro i parkoviště P+R. Půjde-li vše podle plánu, výstavba bude dokončena v roce 2025, začít stavět by se mohlo na konci příštího roku.

Rada hlavního města Prahy nedávno schválila plán na výstavbu moderní dopravní stavby, která má zásadní vliv na podobu Smíchovského nádraží. Tento projekt předpokládá vytvoření nového terminálu pro dálkovou a příměstskou autobusovou dopravu nad železniční stanicí. Současně s výstavbou nového terminálu se plánuje přesun autobusového nádraží Na Knížecí právě do této nové moderní budovy, což výrazně zlepší dopravní uspořádání v dané oblasti.

Investice do této rozsáhlé modernizace smíchovského dopravního uzlu bude činit přibližně 7,5 miliardy korun. Nový terminál bude umístěn nad současnými kolejemi, jen kousek od historické budovy, a nabídne moderní zázemí pro cestující, obchody a parkoviště. Zároveň se počítá s revitalizací Nádražní ulice, kde dojde ke snížení hluku díky posunutí tramvajových kolejí dál od domů a výsadbě stromořadí. Plánuje se také vybudování nových nástupišť na nádraží, která budou propojena zrekonstruovanými podchody. Tyto úpravy budou zahrnovat bezbariérový přístup díky eskalátorům a výtahům i nová technologická zařízení.

Výběrové řízení vyhrálo architektonické studio A69 – architekti, které následně zpracovalo návrh terminálu. „V případě Terminálu Smíchov je snahou sjednotit jednotlivé stavby a části terminálu do jasně identifikovatelného celku reprezentujícího vstup do rozšířeného městského prostoru Smíchova, respektive Prahy,“ uvedli architekti ze studia A69, kteří projekt připravili spolu se společnostmi Sudop EU, Sudop PrahaMetroprojekt.

Celý projekt zahrnuje i rekonstrukci historické budovy, která byla postavená v padesátých letech. Funkcionalistické nádraží je dílem Jana Zázvorky mladšího a Jana Žáka. V rámci projektu je plánována také elektrizace autobusové dopravy na terminálu, a nová lávka propojující přednádražní prostor s novou zástavbou severozápadně od železniční stanice. Vytvoří efektivní a plynulé propojení různých druhů dopravy, což zásadně usnadní cestování ve městě. Očekávané dokončení celého projektu je plánováno na rok 2026.

Zdroj úvodní vizualizace: A69 architekti (návrh), Dousek – Záborský (vizualizace)

remspace

Hlavní partneři

Partneři