Realitní branže už nejsou easy money, ale hard work, říká Prokop Svoboda

"Několikaletý realitní mejdan, nastřelený mimo jiné extrémní fiskální reakcí centrálních bankéřů na globální geopolitické dění, definitivně skončil", to si myslí Prokop Svoboda, majitel realitní kanceláře Svoboda & Williams.

Aktuálně se nacházíme v době, která je čím dál tím méně bezpečná pro život, ale také pro investování do realit. Jakým způsobem se proměnila poptávka po projektech, které máte v portfoliu, v reakci na úbytek zahraničních investorů v Evropě?
Naprostou většinu našich klientů tvoří fyzické osoby a privat equity, kterým poskytujeme personalizované poradenství. Zatímco na sklonku 90. let převládali mezi kupujícími cizinci, poměr se dávno otočil ve prospěch domácích zákazníků. V posledních 5 letech tvoří Češi stabilně kolem 75 % kupujících. Drobné výkyvy jsme zaznamenali počátkem covidu, kdy v prvním pololetí roku 2021 tvořili cizinci jen 15 % kupujících a naopak, počet cizinců, kterým jsme zprostředkovali nákup nemovitosti, v prvním pololetí letošního roku stoupl na 37 %.

Developeři popírali recesi, což teď už nemůžou. Ti optimističtější z nich říkají, že v 2. polovině příštího roku se realitní trh rozjede. Kde berou optimismus?
Optimismus ohledně postupného oživování stagnujícího realitního trhu potvrzují i data z tržních analýz, které ve Svoboda & Williams zpracováváme každé čtvrtletí. Poptávka klientů po nemovitostech se začala zvyšovat už začátkem léta a průběžně roste. Budíček pro trh představují zejména holubičí signály, které vysílají v posledních měsících centrální bankéři. Hypoteční trh podle České bankovní asociace mezi pololetími narostl o 42,6 % a s očekávaným zlevňováním hypoték bude poptávka jistě dál stoupat. Také v naší kanceláři přibývá klientů, kteří nákup nemovitosti financují úvěrem, v pololetním srovnání je jich o 10 % víc.

Je třeba si zároveň přiznat, že události posledních let trh dlouhodobě mění. Několikaletý realitní mejdan, nastřelený mimo jiné extrémní fiskální reakcí centrálních bankéřů na globální geopolitické dění, definitivně skončil. Současně ale nepochybuji o tom, že v dlouhodobém horizontu přestavuje cihla stabilní investiční přístav se slušnými výnosy. Dle očekávání 1 400 expertů ze 133 zemí, které v anketě nedávno oslovil německý hospodářský institut Ifo a Institut pro švýcarskou hospodářskou politiku, by měly v příští dekádě ceny nemovitostí ve východní Evropě opět strmě stoupat – každoročně o téměř 15 %. Možná je to pohádka, ale s ohledem na vysoké ceny stavebních prací, které trh dosud plně neabsorboval, či na redukovanou nabídku i výstavbu nemovitostí, považuji tyto optimistické predikce za víc než pravděpodobné.

Celá řada developerů a investorů v poslední době mluví o nutnosti rozšiřovat pole své působnosti i do regionů. Vy sami působíte kromě Prahy i v Brně a Ostravě. Očekáváte, že Prahu rychle doženou?
Regiony mají dle mého názoru velký potenciál dalšího růstu. Situace tam kopíruje pražské trendy s jistým časovým zpožděním, ale obecně platí, že na regionálním trhu chybí prémiové nemovitosti na dobrých adresách ještě naléhavěji než v Praze.

Jaký nejvíce atypický projekt máte aktuálně v nabídce?
Zcela unikátní je rezidenční projekt VII. Dům, který vznikl mimořádně povedenou rekonstrukcí historického paláce v klidném zákoutí na Malé Straně. Podepsaní jsou pod ní skvělí architekti z renomovaných studií Formafatal a SAD. Investor tu vybudoval 17 bytů, které vedle vynikající polohy a pohlednicových výhledů nabízejí i špičkové designové a řemeslné standarty, byty navíc mají navíc opravdu jedinečný charakter a duši. Zejména 300 metrový mezonet pod historickým trámovím s výhledy na Pražský hrad, které si příští majitel bude moci užívat mimo jiné třeba z vany, nemá na pražském realitním trhu obdobu.

Po čem je v Praze aktuálně největší poptávka? A jak moc se liší od té v regionech?
Pražský trh se dlouhodobě potýká s vysokou poptávkou a současně nedostatkem prémiových bytů na dobrých adresách (Staré Město, Malá Strana, Podolí, Vinohrady, Dejvice, Letná), stejně jako rodinných domů a vil v zavedených rezidenčních lokalitách jako je Hanspaulka či Ořechovka. Podobnou situaci v námi sledovaném segmentu evidujeme i v dalších větších městech. Zkrátka chybí prémiové nemovitosti v prémiových lokalitách.

Jakými třemi slovy byste definoval český realitní trh?
Poddimenzovaný, stagnující, s potenciálem.

Jak jste se dostal k založení realitní kanceláře Svoboda & Williams? Prostě to tak vyplynulo, nebo…?
Chtěl jsem se postavit na vlastní nohy, začít podnikat. V baru jsem tehdy narazil na kamaráda a ten na mě vybafnul: „Come to work for me!“ Prodávat nemovitosti? Nejdřív jsem se divil, ale pak jsem to zkusil. Zkorumpoval mě jednoduchostí, jak se v devadesátkách daly vydělat peníze. Netušil jsem, že šlo za dva měsíce vydělat půl milionu korun. Naskočil jsem nejprve spontánně do realitní zlaté horečky, avšak díky předchozí zkušenosti z profesionálního prostředí reklamní agentury řízené z Ameriky a díky setkání s Marion Williams, která na to naše realitní pole neorané přinášela americké byznysové standardy, jsme si už v roce 2000 stanovili jasný plán – vybudovat na českém trhu brand pro prémiový realitní trh.

Praha se bezpochyby od přelomových 90. let hodně změnila. Jak se proměnila realitní branže a co Vás aktuálně drží u toho, abyste v ní i nadále pokračoval? Jde o zisk, zábavu, závazek vůči zaměstnancům a klientům, nebo je to kombinace všeho?
Nástup technologií, legislativní změny a profesionalizace trhu v zásadních principech změnily leccos. Když bych to měl jednoduše shrnout: realitní branže už nejsou easy money, ale hard work. Každopádně si připadám příliš mladý, abych šel do důchodu. Show must go on.

Je o Vás známé, že jste hrál v několika úspěšných kapelách. Hrajete ještě?
Minimálně. Se třemi dětmi na krku a 150člennou firmou se hůř hledá volný čas.

Co plánujete pro rok 2024?
Rádi bychom drželi nastavený kurz, který nás bezpochyby dovede do lepších časů.

Ve středu 8. 11. 2023 proběhne už 22. ročník prestižní konference Real Estate Market Autumn, kterého se pravidelně účastníte i Vy. Na co se můžeme těšit? Dozvíme se od Vás nějaké exkluzivní novinky ze zákulisí realitního trhu? A na co konkrétně byste pozval návštěvníky konference?
Leitmotivem odborných diskuzí ve světě, ale už i u nás, se v poslední době stává téma udržitelnosti. Věřím, že bude rezonovat i tady.

Na závěr se zeptám – dělal jste v reklamě. Co byl Váš nejoblíbenější spot? Něco, co Vám zůstalo v hlavě.
Devadesátá léta byla nejen v české reklamě dobou, kdy všechno bylo možné. Navíc v reklamě se tehdy točila spousta peněz, jelikož zahraniční brandy bojovaly o market share. Připravovali jsme třeba kampaň na pivo a ptali se klientů, čím je unikátní. Prý ničím. Nebylo ani nejlepší, ani nejlevnější, ani nic. Vznikla kampaň „Braník, pivo v každé lahvi“, kterou dodnes považuji za jednu z nejlepších u nás. Zároveň jsem si také odnesl důležité poznání, co v reklamě nefunguje. Možná díky tomu jsem byl potom schopný marketing ve Svoboda & Williams stavět efektivněji než konkurence.

vp/ remspace

Hlavní partneři

Partneři