Praha plánuje výstavbu terminálu vysokorychlostní tratě v Letňanech: Nová čtvrť a vylepšení dopravy

V České republice se dává do pohybu projekt první železniční tratě s rychlostí vyšší než 300 kilometrů za hodinu. Jedním z plánovaných tahů VRT (vysokorychlostní tratě) je i směr Ústí nad Labem, který by měl pokračovat do Drážďan. Na této trase jsou současně plánovány dva terminály – jeden v půli cesty, v Roudnici nad Labem, a druhý přímo v Ústí.

Praha by ráda jeden z terminálů umístila i do Letňan – čtvrti, kde aktuálně metro končí v polích a kde panuje několik dlouhodobých problémů: hluk z dálnice, vysoká zátěž komerční zóny a přehlcení automobilovou dopravou, které ústí v pravidelné kolony. Novou městskou čtvrť, která má v Letňanech vzniknout, by terminál chránil před hlukem z dálnice i komerční zóny.

V posledních dvou letech tak město vypracovávalo studii, která by ukázala vhodné místo pro nový terminál a také jeho přínos. Terminály VRT obecně přináší příliv pracovních míst i rozvoje. Nyní dokončenou studii zpracoval ateliér Unit Architekti spolu s dopravním specialistou Květoslavem Syrovým a krajináři Štěpánem Špoulou a Markem Kratochvílem.

Takzvaný Terminál Sever by značně ulehčil dopravní situaci, což je vzhledem ke kapacitám plánované čtvrti nutností. Čtvrť vznikající kolem nově vzniklého Hlavního náměstí by měla poskytnout tisíc bytů, ubytovat deset tisíc obyvatel a zajistit dvacet tisíc pracovních míst.

www.iprpraha.cz

„Obsluha severu Prahy by se výrazně zlepšila. Současně bychom odclonili hlukovou zátěž a snížili zátěž lokality osobními automobily. Rozvoj této části města by se tak zakládal na rozvoji MHD. To je dnes moderní způsob stavby nových měst všude ve světě,“ popsal náměstek pražského primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček. Rozvoj MHD by kromě metra a autobusů měl zahrnout i novou tramvajovou trať.

Vysoká rychlost vlaků by snížila celkový cestovní čas a tím zvedla atraktivitu železnice jako protiváhy automobilové dopravy. Podle vypracované studie by cesta vysokorychlostní železnicí z Letňan na Hlavní nádraží měla trvat zhruba osm minut – což by proměnilo Letňany na atraktivní, dostupnou čtvrť. V přípravě je momentálně dialog s veřejností a hlavně místními, Praha chce hlavně prezentovat benefity navrhovaných změn. Trať mezi Prahou a Ústím nad Labem by se měla začít stavět v roce 2027.

„Pokud neuděláme nic, vlaky budou kolem Letňan jen projíždět, místním ale nic nepřinesou,“ míní Petr Hlaváček. Tento projekt by pomohl nejen Letňanům, ale také Čakovicím či Ďáblicím, stejně jako Líbeznicím, nebo dokonce Mělníku.

Zdroj vizualizací: www.iprpraha.cz

remspace

Exkluzivní partner

Hlavní partneři

Partneři