Praha se dočká podzemní železnice s pěti stanicemi

29. 1. 2025

V Praze vzniknou dva železniční tunely o celkové délce 10,6 kilometru s pěti podzemními stanicemi. Dvoupatrová stanice vznikne pod hlavním nádražím, další stanice budou pod zemí na Václavském a Karlově náměstí a v Karlíně. Poslední stanice, jen částečně zahloubená, bude umístěna na Florenci. Předpokládané náklady celého projektu v pražském železničním uzlu činí 185 miliard korun. S výstavbou se počítá v letech 2035 až 2047. Finance může zajistit i takzvaná PPP spolupráce, předpokládá se také podpora od Evropské unie z nástroje CEF 3 (Nástroj pro propojení Evropy).

Tunely vítězné varianty se protnou ve dvou úrovních v centrální stanici pod hlavním nádražím. Jeden tunel povede pod stávajícími podchody na nástupiště, druhý bude ještě o úroveň níže. Obě části stanice propojí tunel s eskalátory, vestibuly se budou nacházet na náměstí Winstona Churchilla a v nové odbavovací hale hlavního nádraží.

Nová podzemní železnice má vyřešit problém přeplněných příměstských vlaků. Kromě zvýšení traťové kapacity má uvolnit také nejvíce přetížené úseky městské hromadné dopravy v centru města. Kapacita každého ze dvou tunelů bude až 16 vlaků za hodinu v obou směrech. Vítězná varianta díky více zastávkám částečně eliminuje nutnost přestupu na městskou dopravu a částečně ji rozdělí mezi více míst a uleví tak i předměstským nádražím.

Schválený záměr SŽ ve spolupráci se státem, krajem a hlavním městem zanese do strategických dopravních plánů. Úprava čeká také zásady územního rozvoje a územní plány. S podzemní železnicí v Praze počítá ve svých plánech také společnost Penta, která vlastní pozemky v okolí hlavního nádraží, v Karlíně i na Florenci, včetně autobusového nádraží.

Zdroj: ČTK

remspace

Exkluzivní partner

Hlavní partneři

Partneři