Metro D až na náměstí Republiky? Otevření linky se posouvá na rok 2032

Praha investuje do své dopravní budoucnosti miliardy. Nové tramvajové tratě na Žižkov a do Nových Dvorů mají začít vznikat už příští rok, zatímco metro D se kvůli složitým zakázkám a technickým komplikacím otevře až v roce 2032. Dopravní podnik mezitím pokračuje v modernizaci stávajících stanic, připravuje architektonické soutěže a chystá nasazení modernizovaných souprav i zkrácení intervalů na lince C.

DPP na podzim zadá studii, která má prověřit možnost prodloužení linky D až k Hlavnímu nádraží a dále na náměstí Republiky. Studie za 16 milionů korun má navázat na rozvoj železničního uzlu včetně Hlavního a Masarykova nádraží a prověřit i odbočku směrem na Žižkov či Vysočany. „Jsem přesvědčen, že Metro D bude jezdit na náměstí Republiky,“ řekl dopravní ředitel DPP Jan Barchánek.

Původně mělo být metro D v provozu už v roce 2029. Stavbu ale brzdí složité tendry i zásahy antimonopolního úřadu, který zrušil vybraného zhotovitele druhého stavebního úseku. „V tuto chvíli bych mluvil spíše o roku 2032,“ připustil Jan Barchánek. Nový tendr podnik vypisovat nechce, znovu vyhodnocuje stávající nabídky. Cestující by se ale měli dočkat alespoň dílčího zlepšení už na přelomu let 2025 a 2026, kdy se předpokládá částečné spuštění provozu v okolí nově budované stanice Olbrachtova v ulici Na Strži.

Naopak rekonstrukce stanice Pankrác na trase C probíhá podle plánu. Stanice se v budoucnu stane přestupní na linku D a už nyní prochází kompletní modernizací – od sanace průsaků přes nové obklady až po instalaci moderních eskalátorů. Podle dopravního ředitele bude stanice světlejší, prostornější a připravená na budoucí provoz metra D. Otevření je naplánováno na leden 2026. Na lince C se navíc chystají další novinky: interval mezi vlaky má klesnout až na 90 vteřin a cestující se postupně svezou zmodernizovanými vozy.

Podoba většiny deseti stanic metra D vznikla v projekční kanceláři Metroprojekt a vyvolala obavy, že metro postrádá architektonickou kvalitu, kterou se vyznačovaly dřívější linky. Nakonec se alespoň pro dvě stanice – Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru – chystají architektonické soutěže. „Obě stanice se nacházejí v širším centru města a na dlouho dopředu dotvoří jeho image. Architektonická soutěž umožní hledání nejkvalitnějšího řešení, které bude mít duši a následovat světové trendy,“ říká náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib. Opozice však namítá, že architekti by měli mít možnost ovlivnit i dispozice, vstupy a okolí stanic, nejen jejich vnitřní vzhled.

Město už přemýšlí, jak s metrem D pokračovat dál. Město preferuje prodloužení přes Hlavní nádraží na náměstí Republiky, Praha 3 zase prosazuje trasu na Žižkov a Vysočany. Podle aktuálních plánů by další úsek mohl začít vznikat nejdříve v roce 2037. Současně Praha investuje i do doplňkové infrastruktury – například do nových parkovacích domů P+R. U Depa Zličín má vzniknout 596 parkovacích míst, u Depa Hostivař dalších 647.

Zdroje: e15, ČTK

rem
space

Hlavní partneři

Partneři