Hotelová Praha už dohnala covidové ztráty

Praha je druhým nejatraktivnějším hotelovým trhem střední a východní Evropy - míní hoteloví operátoři, kteří v regionu CEE působí nebo na něj cílí. Její popularitu podpořily výsledky dosažené v letošním prvním pololetí, jež pro pražské hotely bylo zjevně obdobím zotavování.

Praha mezi hlavními městy regionu dosáhla druhé nejvyšší úrovně parametru RevPAR (tržba za disponibilní pokoj). Ten v prvních šesti měsících letošního roku činil 69 eur, což oproti stejnému období loni představuje nárůst o 57 % a zlepšení o 5 % již také proti prvnímu pololetí předcovidového roku 2019. Hlavní vliv na tento vývoj měl silný růst parametru ADR (průměrná denní cena), který hodnoty z roku 2019 převýšil o 20 %. Přitom hoteloví operátoři podle analýzy poradenské společnosti Cushman & Wakefield projevují optimismus ohledně budoucího vývoje celého sektoru i chuť v regionu expandovat – nicméně 28 % jejich plánovaných projektů čelí problémům.

Praha – opět hotelový premiant

V nejnovějším průzkumu společnosti Cushman & Wakefield „Hotel Operator Beat“ (zahrnuje 12 zemí regionu CEE: Bělorusko, Bulharsko, Českou republiku, Estonsko, Maďarsko, Litvu, Lotyšsko, Moldávii, Polsko, Rumunsko, Slovensko a Ukrajinu) se Praha umístila jako druhý nejatraktivnější trh regionu CEE – na stupnici od 1 do 5, kde 5 znamená velmi velký zájem, dosáhla 4,2 bodu. Jen těsně ji předčila Budapešť s 4,3 bodu. Do první pětky trhů, které jsou dnes pro hoteliéry atraktivní, se dostaly také Varšava, Krakov a Bukurešť. Zájem o Prahu je přitom stabilní – ve druhém pololetí roku 2021, kdy průzkum probíhal naposledy, získala téměř shodné hodnocení.

„V několika minulých letech se Praha potýkala s omezeným nárůstem nabídky hotelů a slabší penetrací značek. Kvůli větším překážkám při vstupu měla také oproti srovnatelným trhům CEE nižší podíl nabídky luxusních hotelů – a tak je nyní připravena na růst výkonnosti. Chystaný příchod zásadních luxusních značek, jako jsou W Prague Hotel a Fairmont Golden Prague Hotel, spolu s postupným návratem počtu leteckých pasažérů na předcovidovou úroveň, podporují očekávání zvýšené výkonnosti zdejšího trhu,“ říká David Nash z Cushman & Wakefield.

(Mezi dvaceti sledovanými trhy regionu je dalším potenciálním českým cílem hotelového podnikání také Brno. Zájem o něj oproti minulému průzkumu vzrostl na současných 2,7 bodu. Díky svému rozvoji Brno nedávno přilákalo několik mezinárodních hotelových řetězců, které tady už začaly nebo se chystají začít působit.)

Stavební problémy

Aktéři hotelového trhu vidí nejslibnější budoucnost Prahy v segmentu luxusních ubytovacích kapacit a také zařízeních pro dlouhodobé ubytování (tzv. extended stay). Investiční záměry ale narážejí na potíže u 28 % ze 140 projektů, jež oslovení operátoři v regionu plánují. Výstavba je zpožděna (17 %), nebo dokonce pozastavena (11 %). To je způsobeno hlavně zvýšením stavebních nákladů (podle 65 % účastníků průzkumu) a problémy s dluhovým financováním (podle 35 % respondentů).

Vzhledem k tomu má česká metropole podle P. Nashe i v rámci regionu co dohánět. „V Praze se po nedávném otevření hotelů Andaz Prague a The Julius Prague otevřou rekonstruované projekty W Prague Hotel a Fairmont Golden Prague Hotel – čímž se navýší zdejší hotelové kapacity v luxusní kategorii. Jejich podíl však stále bude pozadu za srovnatelnými trhy, jako jsou Budapešť nebo Vídeň – a domnívám se, že bychom v tomto směru měli nabídnout víc, aby Praha naplnila svůj potenciál.“

rs/pb

Hlavní partneři

Partneři