Evropa: boom obchodních center, nové formáty

Francie 851 tisíc čtverečních metrů, Itálie 634 000 m2, Německo 230 000 m2, Polsko 570 000 m2, Slovensko 89 000 m2 ... a Česká republika zhruba 85 000 m2. Tak podle poradenské společnosti Cushman & Wakefield vypadají plány na výstavbu nových obchodních center nebo rozšíření těch stávajících za 2. pololetí tohoto roku a celý rok příští.

Po dvou hubených letech se tak „retailoví“ developeři na celém kontinentu opět dostávají do formy. Nové projekty nejen chystají, ale i realizují, pak úspěšně pronajímají a prodávají krátce po dokončení investorům. Novou výstavbu podporuje zvyšující se kupní síla v Evropě a tedy ochota zákazníků utrácet, stejně jako expanze řady nájemců.

Nové trendy

„Nové projekty vznikají po celé Evropě. Mezi nejaktivnější v tomto ohledu patří – možná překvapivě – Španělsko a Itálie, které procházely náročnějším ekonomickým obdobím. Robustní aktivitu ale vykazují také tradiční trhy ve Velké Británii, ve Francii nebo v Německu. Nečekaný rozmach retailu vidíme rovněž ve Skandinávii," komentuje situaci Jonathan Hallett z Cushman & Wakefield.

Třetím trendem, který je dnes v developmentu retailu patrný, je zmenšování kapacit. Většina nyní dokončených či plánovaných projektů spadá do kategorie menších a středních center, zpravidla jde o 20 až 30 000 čtverečních metrů. I díky tomu významné procento nových staveb vzniká mimo metropole nebo velká města.

To ostatně dokládá i přehled nových projektů v České republice. Do konce roku 2016 by u nás mělo být otevřeno pět nových obchodních center. Kromě polyfunkčního areálu Nová Palmovka (pro obchod je vyčleněno 5 000 m2) a rozšíření Centra Chodov o 35 000 m2 vyrůstají nové projekty v Hradci Králové (Aupark – 23 000 m2), Jablonci nad Nisou (Central – 11 270 m2) a v Přerově (Prior – 13 732 m2).

„Poptávka investorů, kteří jsou ochotni za nejlépe fungující a zavedená obchodní centra zaplatit opravdu vysoké částky, přiměje developery urychlit další projekty. Očekáváme proto, že už v roce 2016 začne výstavba zbrusu nových obchodních center i rekonstrukce či kompletní remodeling několika stávajících,“ uzavírá Jonathan Hallett z Cushman & Wakefield.

Hlavní partneři

Partneři