Radní města schválili finální verzi Brněnských stavebních předpisů. Od dokumentu se očekává, že zajistí kvalitní výstavbu a kultivovaný veřejný prostor. Vychází vstříc vzniku městských tříd a významných ulic, předepisuje jejich minimální šířku s dostatečným prostorem pro pěší či cyklisty. Odblokovaly také zejména v centru výstavbu bytů, kde nebylo možné vybudovat kapacitní parkování.
Předpisy zpracované na míru Brnu zohledňují podle radních potřeby velkého města a stanovují přesnější standardy a požadavky než ty uvedené v celostátních předpisech. „Kladou přitom důraz jak na charakter výstavby, tak veřejného prostranství, aby nevznikaly excesy, jež nejsou městotvorné. Stanovují také třeba to, kolik parkovacích stání musí být součástí výstavby. Například v těsném centru nově nemusí žádné stání vzniknout, protože se snažíme auta spíše eliminovat,“ sdělil radní Petr Bořecký.
Nově zpracovaná jsou rovněž urbanistická pravidla, která definují typy ulic či vymezují stavební a uliční čáry a určují způsob zástavby stavebních bloků a jejich vztah k veřejným prostranstvím. „Dále se zjednoduší výstavba v dnes těžce zastavitelných prolukách vzhledem ke zmírnění požadavku na proslunění. Především je možné díky předpisům navrhovat smysluplnou městskou zástavbu,“ dodal Jan Tesárek, ředitel Kanceláře architekta města Brna, která měla přípravu dokumentu spolu s magistrátem na starost. V neposlední řadě dokument ještě více podporuje výsadbu uličních stromořadí nebo využívání tzv. modrozelené infrastruktury, mimo jiné zadržování a vsakování dešťových vod.
Brněnské stavební předpisy začnou pro všechny stavebníky, projektanty i úřady platit shodně s novým stavebním zákonem, tedy od 1. července.
remspace/ČTK