Praha má připravené koridory pro strategické dopravní stavby. Jejich budoucnost určí vládní priority a rozpočet

10. 11. 2025

Nová podoba Metropolitního plánu Prahy přináší zásadní změny v dopravní politice města. Stabilizuje koridory pro metro D, Městský a Pražský okruh, železniční uzel Praha a další klíčové stavby, které propojuje s rozvojem nových čtvrtí. Plán klade důraz na přestupní uzly, kapacity P+R a bezpečné napojení pro pěší i cyklisty, aby rozvoj města probíhal ruku v ruce s kapacitní veřejnou dopravou.

Praha dokončuje přípravu úseku Městského okruhu mezi Trojou a Hostivaří, který má do roku 2027 získat společné povolení. Projekt se výrazně kultivoval, většina trasy povede v tunelech a vzniknou nové pozemky pro městskou zástavbu. Odhadované náklady činí 120 miliard korun. Stabilizace dopravních koridorů umožňuje plánovat nové čtvrti s napojením na kolejovou dopravu. Například u stanice metra D Nové Dvory se díky dopravním vazbám může postavit až trojnásobek původně plánovaných ploch.

Pokročila také příprava železničního napojení Letiště Václava Havla, které má stavební povolení a čeká na koordinaci s modernizací terminálů. V souvislosti se vznikem nové vlády ANO, SPD a Motoristů se očekává jasné určení priorit a nastavení víceletého finančního rámce. Podle Správy železnic je nutné nebrzdit připravené projekty, které mohou odlehčit přetíženým tratím. Financování některých úseků by mohlo probíhat formou PPP.

Vedle technické připravenosti bude klíčová politická shoda, která může ovlivnit i termín projednání Metropolitního plánu. Město je připravené na paralelní první změnu plánu v souladu s novým stavebním zákonem a na rychlejší procesování dalších nutných úprav. Konsenzus nad dopravní kostrou a stabilita financování jsou podmínkou pro to, aby nové nastavení Metropolitního plánu přineslo měřitelné zlepšení nejen v pražské mobilitě, ale i v propojení metropole s regiony a v celkové funkčnosti dopravní sítě.

Zdroj: ARTN

remspace

Hlavní partneři

Partneři