CPI Hotels expandují

„Během tří let plánujeme do našeho hotelového portfolia investovat zhruba dvě miliardy korun!“ – to říká o budoucí expanzi hotelové divize skupiny CPI Property Group její výkonný ředitel Zdeněk Havelka. Dobrým finančním základem těchto plánů jsou loňské rekordní výsledky skupiny: dosáhla 40% nárůstu čistého zisku na 16,9 mld. Kč a dnes spravuje majetek v hodnotě 191,5 mld. Kč.

V rámci plánovaného rozvoje hotelová divize CPI plánuje postavit nový kongresový hotel Clarion v Brně. Bude stát poblíž nynějšího hlavního nádraží města. „K případnému přesunu nádraží máme neutrální postoj – jsme přesvědčeni, že obě varianty nám přinášejí benefity,“ komentuje Z. Havelka stále žhavé brněnské téma. Už příští rok se má také otevřít hotel (pod značkou Mamaison) v Českém Krumlově, půjde o přestavbu historické budovy. Hotelová divize CPI také v dohledné době uvede na český trh novou značku Comfort Hotels, které nabídne cenově dostupné ubytování. Zajímavým záměrem je rovněž projekt „dual-brand“ hotelu – dosavadní budapešťský hotel Starlight po přestavbě a rozšíření nabídne ubytování pod značkami Mamaison a Comfort.-

Společnost CPI Hotels má v současné době celkem 29 hotelů v pěti zemích (20 z toho v ČR), které disponují kapacitou 8 000 lůžek. „Loni jsme poskytli ubytování 1,5 milionu hostů,“ říká její ředitel Jan Kratina. Na hotelovém trhu CPI působí už 25 let.

SF/pb

Řídicí výbor doporučil přesunout brněnské hlavní nádraží

Řídicí výbor Železničního uzlu Brno ustavený ministrem dopravy dnes doporučil přesun brněnského hlavního nádraží do míst dnešního nákladového dolního nádraží. Zároveň odmítl závazek financovat podzemní železnici, tzv. severojižní kolejový diametr, z peněz Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Uvedl to dnes v tiskové zprávě mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. Doporučení poslouží jako podklad pro vládu, která o nádraží rozhodne definitivně.

Brněnští zastupitelé přitom v únorovém usnesení žádají, aby se “smysluplná část diametru zprovoznila v dohledné době od zprovoznění nádraží”. Náměstek primátora Richard Mrázek (ANO) vnímá dnešní rozhodnutí jako předpokládané. “Nedalo se čekat, že by ministerstvo dalo Brnu bianco šek pro stavbu diametru. Důležité je, že v usnesení je také úkol Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), aby co nejdříve zpracovalo studii proveditelnosti na podzemní železnici. Myslím, že je to v souladu s tím, co odhlasovalo zastupitelstvo,” řekl ČTK Mrázek.

Předpokládá, že po dokončení studie dojde k dohodě státu, kraje a města, jak bude vypadat financování diametru. S výsledkem jednání je spokojená i SŽDC. “Usnesení je v souladu s postojem a doporučením SŽDC. Jedná se o významný krok pro budoucí stavbu železničního uzlu,” uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

V řídicím výboru jsou zástupci ministerstva dopravy, SFDI, Správy železniční dopravní cesty, Českých drah a vedení Brna a Jihomoravského kraje. Výbor ještě uložil SŽDC, aby prověřila technologické a kapacitní možnosti obou variant, tedy i nezvolené varianty nádraží v centru. Stále silněji proti odsunu nádraží brojí nákladní dopravci, kteří chtějí zachovat oddělení koridorů pro nákladní a osobní dopravu. Nyní lze projet Brno vlakem po dvou trasách, po přesunu nádraží bude jezdit veškerá doprava přes nové hlavní nádraží.

Z variant odsunutého nádraží vybral řídicí výbor podvariantu, která řeší zaústění chrlické trati do podzemní stanice, což umožňuje výstavbu podzemní železnice. Než se však bude stavět dále na sever, aby se jednou napojila na tišnovskou trať, bude její podzemní stanice pod kolejištěm hlavního nádraží sloužit pro vlaky od Chrlic jako koncová.

“Cílem ministerstva nyní je předložit konečný návrh do dvou měsíců na jednání vlády,” uvedl Neusar. Do poloviny roku by tak mělo být zřejmé, jakou variantu bude podporovat vláda.

Pokud i ona podpoří přesun nádraží, budou pokračovat přípravné práce pro stavbu nového nádraží, které má vyřešit kapacitní problémy toho současného. Stavba se odhaduje zhruba na 45 miliard korun, připravit se musí i městská infrastruktura. Podle odhadů by se nové nádraží mohlo stavět šest let, nejoptimističtější odhady hovoří o začátku ještě v roce 2020. Strana zelených a občanské iniciativy však chtějí dál bojovat za zachování nádraží v centru.

Vláda už jednou v roce 2002 rozhodla, že se nádraží v Brně bude přesouvat, od té doby však není vydané ani pravomocné územní rozhodnutí.

ČTK

Chystá se novela o PENBu

Průkaz energetické náročnosti na dobře viditelném místě mají mít nově všechny větší budovy s celkovou užitnou plochou větší než 500 metrů čtverečních, které často navštěvuje veřejnost. Vyplývá to z návrhu změn zákona o hospodaření energií, který je nyní v připomínkovém řízení. Dosud musely mít průkaz pouze budovy využívané orgány veřejné moci, za což Česko kritizovala Evropská komise. Změny v zákoně schválila už loni na jaře minulá vláda, před volbami do Sněmovny je ale nestihl projednat Parlament. Nová legislativní úprava by podle návrhu ministerstva měla uvést do souladu evropskou a národní legislativu o energetické účinnosti. Mimo jiné má zpřesnit povinnost zpracování takzvaného energetického auditu nebo činnost energetických specialistů. “Činnost energetického specialisty není vázanou živností a z tohoto důvodu existují v praxi případy, kdy je velmi problematické pouze na základě zákona sankcionovat energetického specialistu za zpracování dokumentů v rozporu se zákonem. Tato situace by měla být vyřešena zavedením oprávnění energetického specialisty pro právnické osoby,” uvedl v předkládací zprávě materiálu resort.

Od roku 2009 je energetický průkaz povinný pro všechny nově stavěné budovy a pro rekonstrukce větších budov. Povinnost byla následně rozšířena na všechny rodinné, bytové i administrativní domy při větších renovacích, prodejích či pronájmech. Od začátku roku 2016 musí být průkazy předány i při pronájmech bytů a kanceláří. Za předloňský rok přibylo podle údajů Státní energetické inspekce v databázi ministerstva průmyslu a obchodu asi 30 000 energetických průkazů. Zhruba 16 000 tvořily průkazy pro rodinné domy, 7 000 pro bytové domy a 7 000 pro jiné budovy, tj. například kulturní zařízení, školy a úřady. Podle dřívějšího vyjádření inspekce je celkově o trh s ročním obratem asi 220 mil. Kč.

ČTK

Konec Maršmelounu: nová podoba domu bude představena v červenci

Projekt bytového domu U Milosrdných v těsném sousedství pražského Anežského kláštera, tzv. Maršmelounu, jehož podoba v minulosti vzbudila rozporuplné reakce veřejnosti, se brzy dočká nového ztvárnění. Realizaci domu U Milosrdných převzala od italského investora Augusta Razetta developerská společnost V Invest. Ta ve spolupráci s architekty i odbornou veřejností hodlá přepracovat vnitřní dispozice i vnější podobu projektu.

„Jsme velice rádi, že se na realizaci bytového domu U Milosrdných budeme podílet právě my. Jde o velmi zajímavý projekt na zajímavém místě, který v sobě skrývá velký potenciál. Věříme, že v rámci platného územního rozhodnutí se nám tento potenciál podaří ve spolupráci s předními architekty a odborníky rozvinout na maximum. Vnímáme názory odborné i široké veřejnosti a chceme ukázat, že kvalitní moderní architektura může být pro historické centrum města obohacením a že nemusí být nutně kontroverzní,“ říká Jaroslav Vondřička, partner a ředitel společnosti V Invest, a dodává: „Vzhledem k tomu, že stavební povolení k Rezidenci U Milosrdných bylo napadeno, předpokládáme, že jeho projednávání bude vráceno na stavební odbor Prahy 1. To je příležitost podívat se na podobu bytového domu novýma očima.“

SF/pb

V Praze začínají veletrhy o bydlení

Ve veletržním areálu v pražských Letňanech včera začal 25. ročník veletrhu bydlení, stavby a rekonstrukcí For Habitat. Souběžně s ním se konají další akce spojené s bydlením – veletrh zahradní architektury, nábytku a techniky For Garden, přehlídka koupelnového designu, zařízení, vybavení a příslušenství Design v koupelně nebo přehlídka interiérového designu Design Shaker. Ve výstavních halách se představí zhruba 600 vystavovatelů. Veletrh skončí tuto neděli. Loni tento soubor veletrhů pro bydlení navštívilo 35 384 lidí.

ČTK

Byty: místo výstavby rekonstrukce?

Podíl rekonstrukcí starších bytů na celkovém počtu dokončených bytů v budoucnu poroste, i když novostavby budou dál převažovat – shodli se na analytici, které v anketě oslovila ČTK. Výhodou rekonstrukcí podle nich mohou být kratší povolovací lhůty, dostupná infrastruktura a nižší náklady. Developeři se ale v názorech na výhody rekonstrukcí neshodují.

“Prostor pro rekonstrukce tady určitě je. V 60 % případů vykazuje takový druh výstavby nižší nákladovost. Mohl by to být trend, do jisté míry i společensky žádoucí. S ohledem zejména na nižší plýtvání přírodními zdroji,” uvedl analytik společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda. Výhodou oprav starších bytů jsou podle něj třeba výrazně nižší náklady na materiál. Stavební práce jsou ale zase u rekonstrukcí nákladnější než u nové výstavby.

Podle analytika ČSOB Petra Dufka mohou být rekonstrukce jednou z cest, jak vzhledem k délce stavebního řízení a celé byrokracie okolo nové výstavby přispět k řešení nedostatečné nabídky na realitním trhu. “Při pohledu na centra i periferie větších měst takový prostor nepochybně existuje. Nicméně modernizace není až tak obvyklá varianta, a tak na tři nové byty připadá jeden modernizovaný,” sdělil Dufek.

Mluvčí developerské společnosti FINEP David Jirušek uvedl, že Praha má nejstarší bytový fond v Česku s průměrným stářím 62 let. “Každou nemovitost jednou nevyhnutelně čeká kompletní rekonstrukce. Z toho důvodu nejen, že očekáváme, ale ono bude i platit, že se podíl zrekonstruovaných nemovitostí na trhu bude neustále zvyšovat. Logicky to bude i z toho důvodu, že novostaveb je málo,” podotkl. Podle ředitele Trigema Building Karla Brandy je potřeba rekonstrukcí v poslední době vyvolávána mimo jiné i tím, že úřady nechtějí nové stavební projekty tolik povolovat. Část investorů se proto snaží přesunout svoje podnikání do oblasti rekonstrukcí.

Zásadní výhodou rekonstrukce je podle manažera marketingu developerské firmy PSN Filipa Schrolla, že se klient nastěhuje do projektu, který nevyžaduje žádné zásadní investice. “Bydlí v historickém domě, který mnohdy stojí i více než sto let, ale úroveň a kvalita odpovídá moderním požadavkům. Jako obrovský benefit vidím to, že lokalita je v srdci původní zástavby, která je již plně funkční a nabízí veškeré potřeby,” uvedl.

Developer Central Group se podle mluvčí firmy Marcely Fialkové zaměřuje primárně na výstavbu nových bytových domů. “Máme velkou zásobu pozemků a zatím tedy nemusíme přistupovat k tomu, že bychom investovali do starší zástavby, a tu následně rekonstruovali,” řekla. Podobně vnímá situaci také generální ředitel Ekospolu Evžen Korec. Rekonstrukce stávajícího bytového domu podle něj může být alternativa pro firmy, které nemají vlastní parcely pro výstavbu. “Většinou však jde o z nouze ctnost, protože získat povolení pro rekonstrukci je o něco jednodušší a rychlejší. Ale domnívám se, že relativně vyšší zájem firem o rekonstrukce je jen dočasný a skončí hned, jakmile se odblokuje zaseknutý proces povolování nových staveb,” dodal.

ČTK

Linkcity – nový hráč logistického trhu

Mezinárodní developerská společnost Linkcity, která patří do skupiny Bouygues, rozšiřuje své aktivity v České republice a na Slovensku o průmyslové a logistické projekty. Pod značkou LiNK Logistic Industry nyní probíhají přípravné práce na výstavbě tří logistických parků v blízkosti Hradce Králové, Olomouce a Nitry s celkem více než 180 000 m2 pronajímatelných ploch. Další stovky tisíc metrů čtverečních průmyslových a logistických nemovitostí je Linkcity připravena realizovat v následujících letech, a to s využitím inovativních nástrojů a moderních řešení v souladu se současným trendem automatizace a udržitelné výstavby.

„Naše logistické parky budou strategicky umístěny v blízkosti velkých měst a u hlavních dopravních tahů. Místo pouhých standardizovaných hal chceme vytvářet sofistikovaná řešení na základě úzké spolupráce s budoucími nájemci,“ říká David Labardin, generální ředitel společnosti Linkcity Czech Republic. Společnost u všech svých projektů využívá metodiku BIM,

Linkcity se zaměřuje na projektování, výstavbu, financování a údržbu komerčních nemovitostí v osmi zemích západní a střední Evropy (České republice, Francii, Velké Británii, Španělsku, Švýcarsku, Polsku, Rumunsku, Slovensku) a také v Maroku. V minulých letech ve střední Evropě postavila industriální budovy pro prestižní společnosti, jakými jsou ABB, Saint-Gobain, Škoda Auto, Jaguar Land Rover, Nexen Tire či PSA. Očekávaný obrat společnosti s 300 zaměstnanci po celé Evropě přesáhne za rok 2017 4 mld. Eur.

SF/pb

Dekainvest míří do Karviné

Do karvinské průmyslové zóny Nové Pole přijde nový investor, fond Dekinvest, který tam chce vybudovat prodejní centrum pro dům a zahradu s poskytováním souvisejících služeb. Město mu za téměř 13,7 milionu korun prodá pozemek o rozloze více než 22 000 metrů čtverečních. Uzavřený investiční fond Dekinvest byl založen v roce 2011. Specializuje se na investování do nákupu komerčních nemovitostí, jejich pronájem a zajišťování doprovodných technických a poradenských služeb. Podle informací na internetových stránkách fondu v Česku a na Slovensku obhospodařuje více než 20 komerčních nemovitostí.

ČTK

České stavebnictví si v EU mírně polepšilo

České stavebnictví bylo loni s meziročním růstem o 3,5 % v porovnání s ostatními zeměmi EU na 18. místě, oproti roku 2016 si o tři příčky polepšilo. Vyplývá to z údajů evropského statistického úřadu Eurostat. V zemích Evropské unie stavebnictví vzrostlo v průměru o 3,9 %. “Postoupení ČR v žebříčku zemí Evropské unie na 18. místo není nic, na co bychom mohli být pyšní. Nejde o lichotivou informaci ve vztahu k dlouhodobé potřebě investiční výstavby ve všech segmentech stavění v ČR,” říká prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR Václav Matyáš. Ředitelé tuzemských stavebních firem, které oslovila analytická společnost CEEC Research, očekávají, že české stavebnictví letos meziročně vzroste o 4,3 %. Dařit by se mělo hlavně velkým firmám s minimálním ročním obratem 200 milionů korun a společnostem zaměřeným na pozemní výstavbu. Analytici po zveřejnění lednových výsledků odhadují meziroční růst o pět až sedm procent.

Meziroční změna výkonu stavebnictví v zemích EU

(rok 2017)

Země Index (v procentech) Maďarsko 29,5 Kypr 27,7 Lotyšsko 19,4 Estonsko 17,7 Slovinsko 17,6 Irsko 17,5 Polsko 14,2 Malta 13,0 Litva 9,5 Švédsko 7,5 Nizozemsko 6,5 Finsko 5,3 Velká Británie 5,1 Bulharsko 4,6 Dánsko 4,3 Rakousko 4,2 Slovensko 3,6 Česko 3,5 Německo 3,3 Francie 3,1 Portugalsko 2,2 Chorvatsko 1,5 Belgie 0,7 Lucembursko 0,3 Itálie -0,2 Španělsko -1,7 Rumunsko -4,9 Řecko -12,2

Zdroj: Eurostat

ČTK

Oprava Vinohradské začne v létě od křižovatky s Jana Želivského

Oprava pražské Vinohradské ulice by mohla být odložena. Práce by měly začít v létě a jako první by mohl být opraven úsek od Želivského ulice na Floru. ČTK to dnes řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). O konkrétní podobě a harmonogramu oprav bude prý ještě jednat s radnicemi Prahy 2 a 3. Důvodem odkladu je oprava Husitské ulice na Žižkově, která způsobila minulý týden dopravní kolaps.

“Konkrétní podoba rekonstrukce ještě bude doladěna a bude záležet i na postoji Prahy 2 a 3,” řekl Dolínek.

Oprava Vinohradské měla původně začít od Národního muzea směrem k náměstí Jiřího z Poděbrad již na jaře. “To by však znamenalo naprostý kolaps v centru Prahy. Proto bude Vinohradská třída opravována naopak od horní části, tedy od Želivského dolů,” uvedl místostarosta Prahy 2 Jan Korseska (ODS). Řidiči, kteří využívali Husitskou, totiž jezdí nyní po Vinohradské. Dokončení bylo původně plánováno ke konci roku 2020 a náklady na opravy tramvajové trati a ulice měly být okolo 600 milionů korun.

Praha v uplynulých letech plánovala kompletní rekonstrukci Vinohradské. Kromě tramvajové trati, která je ve velmi špatném stavu, měly být opraveny i chodníky nebo náměstí Jiřího z Poděbrad.

V Husitské ulici začala rekonstrukce vozovky a chodníků. To zejména v Seifertově a jejím okolí způsobilo dopravní kolaps. Město se proto dohodlo se stavebníky, že prioritně dokončí opravu silnice a chodníky dodělají později. Jednat chce vedení magistrátu i o prodloužení pracovní doby dělníků.

Vinohradská ulice získala své současné pojmenování v 60. letech 20. století podle vinic, které v této oblasti kdysi byly. Ulice měří přes čtyři kilometry a začíná u Národního muzea v Praze 1 a vede přes Vinohrady a Žižkov až do Strašnic.

ČTK

Zdražení prací letos plánují tři čtvrtiny stavebních firem v ČR

Zdražení svých prací letos plánují tři čtvrtiny stavebních firem v Česku, v průměru o osm procent. Čtvrtina plánuje ponechat ceny na současné úrovni, o snížení cen neuvažuje nikdo. O něco více chtějí zdražovat firmy zaměřené na pozemní stavitelství. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research mezi stovkou ředitelů tuzemských stavebních firem.

Hlavním důvodem zdražování je podle nich růst cen stavebních materiálů. To očekává 86 procent stavebních firem. Materiály by podle nich měly zdražit v průměru o sedm procent.

“Letos se oproti minulým rokům zvýší nabídkové ceny, což možná zaskočí některé investory. Je to důsledek zvyšujících se vstupních materiálových nákladů včetně růstu minimálních mezd. I přesto očekáváme mírný nárůst tržeb,” uvedl předseda představenstva společnosti Hochtief CZ Tomáš Koranda.

České stavebnictví podle stavebních firem letos meziročně vzroste o 4,3 procenta, přičemž dařit se bude hlavně velkým firmám s minimálním ročním obratem 200 milionů korun a společnostem zaměřeným na pozemní výstavbu. Tržby stavebních firem vzrostou v průměru o 5,1 procenta. V roce 2019 by měl růst stavebnictví zpomalit na 2,8 procenta.

“Výpadků práce se obávají zejména firmy zaměřené na veřejné zakázky. V loňském roce objem vyhlášených výběrových řízení meziročně propadl téměř o polovinu. Pokles přílivu práce od státu je tak v tomto roce velice pravděpodobný. Naopak od privátních investorů se očekává další růst objemu zakázek vzhledem k rychle rostoucí ekonomice,” doplnil ředitel CEEC Research Jiří Vacek.

Veřejné zakázky měly v roce 2016 na celkových tržbách stavebních firem podle Českého statistického úřadu podíl 32,6 procenta, což bylo nejméně od roku 1996. Naopak nejvíce to bylo v roce 2002, a to 55,1 procenta.

České stavebnictví postihla krize započatá v roce 2008 mnohem více než většinu ostatních oborů. Od roku 2008 klesalo pět let za sebou. V letech 2014 a 2015 poté vzrostlo o 7,1 procenta, respektive o 4,3 procenta. Bylo to způsobeno hlavně dočerpáváním evropských dotací z programového období 2007 až 2013. V roce 2016 však pokleslo o 5,6 procenta. Loni si připsalo 3,3 procenta. Podle odhadů byly celkové tržby stavebních firem na konci loňského roku v porovnání s rekordním rokem 2008 zhruba o pětinu nižší.

ČTK

ČS nemovitostní fond: akvizice v SR

ČS nemovitostní fond, který obhospodařuje REICO investiční společnost České spořitelny, kupuje industriální park u města Dubnica nad Váhom na Slovensku. Hodnota nové akvizice fondu činí přibližně 990 mil. Kč. Fond tak své portfolio rozšířil na 13 budov a výrazně tak prohloubil zejména svou sektorovou diverzifikaci. Celková tržní hodnota vlastněných nemovitostí nyní přesahuje 20,5 mld. Kč. Do fondu investovalo k 31. lednu 2018 přes 64 tisíc podílníků a jeho výnos za posledních pět let byl 2,88 % ročně (k 22.únoru 2018).

Park Dubnica je nové logistické centrum postavené v roce 2016. Skládá se ze skladových, technických a kancelářských prostor o celkové pronajímatelné ploše 89 000 m2, přičemž 97 % pronajímatelné plochy je obsazeno. Největším nájemníkem je německá společnost Continental.

SF/pb

Praha: metro na Žižkov a do Vysočan?

Vedení hlavního města chce zanést do chystaného Metropolitního plánu trasu metra D směrem na Žižkov a do Vysočan jak řekl předseda magistrátního dopravního výboru Matěj Stropnický (SZ/Trojkoalice). Trasa je v současném plánu vymezena pouze jako územní rezerva, v novém Metropolitním je pak ukončena na náměstí Republiky. Kromě zanesení trasy do nového Metropolitního plánu, chce město v tom stávajícím přeměnit zmíněnou rezervu na závazný návrh. “To je důležité proto, aby mohlo město jednak vykupovat a zasmluvňovat si pozemky pro budoucí výstavbu. To nesnese odkladu. Právě tohle, že to nebylo v minulosti dostatečně rychle provedeno, je u jižní části, tedy z Pankráce do Písnice,  zdrojem problémů,” řekl M. Stropnický.

ČTK

Objem veřejných stavebních zakázek vzrostl

Veřejní investoři v Česku do konce února zadali stavebním firmám 993 zakázek za 23,5 mld. Kč. Jejich hodnota meziročně vzrostla o 53 %, počet se zvýšil o 38 %. Hodnota nově vypsaných zakázek podle údajů společnosti ÚRS Praha meziročně vzrostla o 69 % na 18,5 mld. Kč. Veřejné zakázky měly v roce 2016 na celkových tržbách stavebních firem podle Českého statistického úřadu podíl 32,6 %, což bylo nejméně od roku 1996. Naopak nejvíce to bylo v roce 2002 (55,1 %).

ČTK

Penta koupila poslední pozemek u Masarykova nádraží

Skupina Penta získala od Českých drah pozemek u Masarykova nádraží. Na parcele, kterou koupila za více než 100 mil. Kč, chce Penta vybudovat hotel napojený na plánovaný komplex podle projektu architektky Zahy Hadid. O transakci informoval server Seznam. Penta tak odstranila poslední majetkovou překážku ke vzniku první části projektu.

Na brownfieldu u Masarykova nádraží plánuje Penta oživit dnešní území moderními administrativními budovami s obchody a restauracemi, ale také parkem. Dříve Penta vlastnila v centru metropole kancelářskou budovu Florentinum. Předloni ji ale za 7,6 mld. Kč a další majetek prodala čínské společnosti CEFC.

ČTK

HB Reavis uzavřela partnerství s Cambridge Innovation Center

Developerská společnost HB Reavis oznámila uzavření partnerství s Cambridge Innovation Center (CIC) – americkou realitní společností, která podnikatelům umožňuje efektivně zakládat firmy a vytvářet nové produkty. HB Reavis do tohoto projektu investuje více než 45 milionů eur a získá zároveň i místo v představenstvu společnosti CIC. CIC tuto investici využije k rozšíření své celosvětové sítě inovačních vědecko-technologických kampusů. HB Reavis bude s CIC spolupracovat na svých budoucích projektech, přičemž bude i nadále rozvíjet svoji coworkingovou platformu HubHub, jejíž pobočky se v současnosti nacházejí ve Varšavě, v Bratislavě a nyní se připravuje i pro Prahu.

Spolupráci obou firem umocňuje fakt, že společnost CIC si pronajala 30 % budovy Varso II. Projekt Varso Place je vlajkovým projektem společnosti HB Reavis ve Varšavě a má ambici se stát novým centrem technologické komunity ve městě.

SF/pb

České reality: prosperita s nejistou perspektivou

V pořadí už XVII. ročník jarní konference Stavebního fóra se tentokrát bude koncentrovat zejména na nejbližší výhledy českého realitního trhu. Na jeho aktuální stav si většina aktérů trhu nemůže stěžovat, nicméně značné obavy budí zejména aktuální situace rezidenční výstavby stejně jako pokračující legislativní a administrativní zátěž výstavby vůbec.

První panel konference bude věnován investičnímu trhu, porovnání českých poměrů se zahraničními a změnami ve sféře realizace akvizicí. Investiční operace z pohledu právnického budou předmětem příspěvku Tomáše Běhounka z AK bnt attorneys-at-law, názory investorů budou v panelu prezentovat Petr Herman (HB Reavis) a Michal Nawrot (Peakside Capital), když s investičním trhem v číslech účastníky konference seznámí Lenka Šindelářová z BNP Paribas Real Estate.

Fungování realitního trhu je úzce spjato s finančním sektorem, když hodně pozornosti u nás v současnosti budí zejména „hypoteční“ politika centrální banky. O té bude v rámci třetího panelu mluvit Jan Frait (ČNB), o alternativních možnostech financování bytové výstavby Marcel Soural (Trigema), přičemž bankovní sektor a jeho postoj k nemovitostem v této části konference budou reprezentovat Lenka Kostrounová (ČSOB) a Petr Vohralík (ČS). Pohled nemovitostního fondu představí Filip Kubricht (REICO).

Vysoce aktuální bytové výstavbě a její budoucnosti bude věnován poslední panel konference, jenž bude moderovat Martin Mládek (AK INVICTA). O potřebách Prahy v oblasti bydlení budou v jeho rámci referovat Jaromír Hainc(IPR) a Martin Lux (Sociologický ústav AV ČR), s názory a prognózami obchodní praxe v „bytovém“ panelu vystoupí Jana Volavková (RK Svoboda & Williams). Panel se dotkne také dnes silně sledované problematiky sociálního bydlení a jeho legislativní úpravy – o těch bude referovat Jiří Klíma z MMR.

Legislativním novinkám ovšem bude věnován především druhý panel – směrnicemi ATAD, problematikou GDPR a řadou dalších aktuálních právních novinek se budou zabývat odborníci ze společností Deloitte Advisory (Michaela Lounková, Tereza Gebauer a Roman Ženatý) a Ambruz & Dark Deloitte Legal (Olga Kaizar a Zdeněk Horáček), jejichž sestavu doplní s názory z praxe Jan Petráš (Tesco Stores).

Real Estate Market > Spring 2018 se koná pod záštitou ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové. Konference proběhne ve středu 21. 3. v Diplomat Hotelu (Evropská 15, Praha 6), zahájena bude v 9.30.

Hlavními partnery konference jsou bnt attorneys-at-law s.r.o., Česká spořitelna, a.s., Deloitte Czech Republic, MS architekti s.r.o.

Konferenci dále podporují tito partneři: BNP Paribas Real Estate APM CR s.r.o., CRESTYL real estate s.r.o., ČSOB, a. s.,  INVICTA, advokátní kancelář, s.r.o., SVOBODA & WILLIAMS s.r.o.

(Více informací a přihlášku najdete na http://www.stavebni-forum.cz/cs/diskusnisetkani/xvii-rocnik-odborne-konference-real-estate-market-spring-2018/ .)

SF/pb

D1: opravy na úseku Humpolec – Větrný Jeníkov

Na dálnici D1 začne ve čtvrtek modernizace nového úseku mezi sjezdy Humpolec na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru. Práce potrvají do července 2020. Po zimní přestávce se stavaři tento týden také vrátí na rozpracovaný úsek dálnice mezi Jihlavou a Velkým Beranovem.

Vyhlášení vítěze zakázky Humpolec – Větrný Jeníkov nabralo více než roční zpoždění. Podle informací serveru Zdopravy.cz Ředitelství silnic a dálnic nejprve dlouho prověřovalo, zda firma neudělala v nabídce chybu nebo zda nejsou některé položky v rozpočtu příliš nízké. Pak ještě uzavření soutěže zdržel rozklad Dětí Země proti stavebnímu povolení.

ČTK

Praha: soutěž na novou podobu Vítězného náměstí

Nový vzhled Vítězného náměstí v Praze 6 vybere hlavní město v architektonické soutěži, kterou Institut plánování a rozvoje (IPR) vypíše 16. dubna. Vítězný návrh, který by měl být znám letos na přelomu října a listopadu má přinést řešení dopravní situace a nalézt novou reprezentativní podobu pro hlavní dejvické náměstí. Výsledek soutěže bude současně sloužit jako podklad pro schválení změny územního plánu. Stavět by se mohlo začít v roce 2022, podle hrubých propočtů by rekonstrukce náměstí měla stát 550 mil. Kč, investorem bude hlavní město.

Architektonická soutěž bude dvoukolová. V prvním kole bude porota hodnotit návrhy podle urbanistických a dopravních řešení. Ve druhém kole, do kterého postoupí tři až šest nejkvalitnějších návrhů, se bude klást důraz na dopracování detailu a zapracování doporučení poroty. Rekonstrukce má respektovat regulační zásady původního plánu prvorepublikového architekta a urbanisty Antonína Engela, který ve 20. letech vypracoval urbanistické řešení dejvického náměstí. V porotě vedle zástupců hlavního města a Prahy 6 zasedne odborník na urbanismus Jan Jehlík, berlínský architekt Ivan Reimann a Peter Heath, který dal současnou podobu londýnskému Trafalgarskému náměstí.

ČTK

IMMOFINANZ prodal Brno Business Park

Společnost IMMOFINANZ na začátku března 2018 prodala kancelářskou budovu Brno Business Park investičnímu fondu INFOND.  “Tato transakce je dalším krokem v souladu s naší strategií soustředit se na naše kancelářské portfolio v hlavních městech v našich klíčových zemích,” vysvětluje Tomáš Stařík z IMMOFINANZ pro Českou republiku.

Brno Business Park tvoří čtyři administrativní budovy, které společně nabízejí přibližně 35 000 m2 kancelářských prostor. Hlavními výhodami komplexu BBP jsou variabilita a rozloha jednotlivého patra (1.850 m2), dostatečná parkovací místa v okolí budov, dobré spojení na dálnice D1 a D2 (Bratislava) a městská hromadná doprava (autobus a tramvaj). Obě strany se dohodly, že o transakci nebudou zveřejňovat další podrobnosti.

SF/pb