Budoucí projekt úpravy odbavovací haly hlavního nádraží, revitalizace Vrchlického sadů a stavby přilehlé tramvajové trati bude realizován podle návrhu kodaňského studia Henning Larsen Architects. Vítězný návrh představili v pražském Centru architektury a městského plánování zástupci Prahy a Správy železnic (SŽ).
Předmětem soutěže, která začala loni v květnu, bylo komplexní řešení nádraží a jeho okolí. Soutěžní týmy dostaly za úkol navrhnout novou podobu odbavovací haly, jejíž rekonstrukci plánuje SŽ. Pro magistrát řešily úpravy Vrchlického sadů a pro DPP tramvajovou trať, která povede od Národního muzea do Wilsonovy a Washingtonovy ulice k odbavovací hale a následně Opletalovou ulicí do Bolzanovy ulice. Z původních 26 ateliérů, které se o zakázku ucházely, byl výběr v semifinále zúžen na pět, z nichž vzešli tři finalisté. Těmi byli kromě vítězného týmu Henning Larsen Architects z Dánska také španělští Miralles Tagliabue spolu s pražskou pobočkou barcelonských OCA architects a jako třetí český ateliér re:architekti v konsorciu s italskými ateliéry baukuh a YellowOffice.
Dominantním prvkem vítězného návrhu je velká dřevěná konstrukce, které se bude klenout od nové odbavovací haly směrem k Vrchlického sadům. Pod ní propojí prostor před nádražím s úrovní magistrály široké schodiště, na které naváže nový přechod přes frekventovanou silnici směrem k historické Fantově budově. Úprav se dočká i prostranství před nádražím, kde vznikne nová zastávka tramvaje.
Vítězné studio nyní uzavře smlouvy se všemi třemi zadavateli soutěže, tedy s pražským magistrátem, SŽ a dopravním podnikem hlavního města. Následně architekti dopracují svůj návrh do podoby architektonické studie, ke které se bude moci na přelomu letošního a příštího roku vyjádřit i veřejnost. Poté studio připraví projektovou dokumentaci pro povolovací proces. Přeměna nádraží a přilehlého parku by měla začít v roce 2028 a podle odhadu vyjde asi na dvě miliardy korun.
Zdroj vizualizací: Henning Larsen Architects
IPR/ČTK/ich/rs