Správa železnic získala pravomocné stavební povolení na nejdelší etapu modernizace trati mezi Prahou a Kladnem. Stavba odstartuje příští rok, dokončení se očekává v roce 2029. Součástí projektu bude i elektrifikace a rozšíření na dvě koleje. Správa železnic oznámila, že má připravenou smlouvu se zhotovitelem a čeká pouze na finální potvrzení financování ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Podle pověřeného šéfa SŽ Mojmíra Nejezchleba se s investicí počítá v rozpočtu, a tak by podpis měl následovat v nejbližších týdnech. Celkové náklady se odhadují na méně než deset miliard korun.
Modernizace přinese zásadní změny: vlaky budou díky narovnaným obloukům a elektrifikaci jezdit rychlostí až 145 km/h, což výrazně zkrátí cestu mezi Prahou a Kladnem. Přestavbou projdou stanice Hostivice a Jeneč, zastávka Pavlov, a vzniknou nové zastávky Hostivice-Jeneček, Velké Přítočno a Malé Přítočno, která nahradí dosavadní nádraží v Unhošti. Součástí projektu budou také parkoviště P+R.
Na území Kladna se modernizace rozběhla už v roce 2022. Vznikla dvoukolejná trať, nová nástupiště a staví se podchod u sportoviště Sletiště. Nová nádražní budova má být dokončena na podzim 2026.
Samostatnou stavbou bude propojení trati na Letiště Václava Havla. Zahájení se plánuje na rok 2027, kdy má začít i modernizace úseku mezi Veleslavínem a Ruzyní. Správa železnic už získala povolení pro budoucí podzemní nádraží přímo u letištního terminálu. Letos proběhl geologický průzkum trasy tunelů mezi Dejvicemi a Veleslavínem, v příštím roce se bude hledat zhotovitel úseku od Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích.
Zdroj: ČTK
remspace
