Plnému nástupu digitalizace stavebního řízení mohl předcházet například zkušební provoz v jednom z krajů, důležitá je důkladná příprava se všemi aktéry, kteří se potom procesu budou účastnit. V rozhovoru to Českému rozhlasu Radiožurnálu řekl prezident Petr Pavel.
Nový stavební zákon a s ním spojená digitalizace stavebního řízení pro pozemní stavby, jako jsou bytové či rodinné domy, začal platit od pondělí. Řízení má být pro všechny účastníky v digitální podobě prostřednictvím Portálu stavebníka a dalších systémů a veškerá dokumentace bude on-line. Úřady a stavebníci budou komunikovat v propojených systémech – Portálu stavebníka pro občany a ISSŘ. Některé úřady se po pondělním spuštění potýkaly s potížemi.
Pavel při návštěvě Pardubického kraje koncem května uvedl, že by byl pro odklad spuštění digitalizace stavebního řízení. Mohlo by to občany i firmy ušetřit nepříjemností, řekl tehdy na briefingu. Starostové z regionu podle něj měli z nástupu digitalizované podoby stavebního řízení obavy kvůli nedostatečné připravenosti úředníků i vybavení.
„Pokud něco není dostatečně detailně připraveno, odzkoušeno, asi bychom to neměli hodit do prostoru a čekat, že se to nějak usadí,“ řekl dnes prezident. Nevyvolává to podle něj důvěru ve státní správu a její kvalitu, když mnoho zaváděných systémů po několik měsíců trpí „poměrně vážnými porodními bolestmi“.
Předcházet se tomu podle Pavla dá důkladnou přípravou se všemi aktéry. Lze si přitom pomoci zkušenostmi ze zahraničí, že se například vyplácí udělat pilotní projekt. Sám by si dokázal představit, že nejprve potrvá třeba tři měsíce zkušební provoz v jednom z krajů, systém se vyladí, odstraní se chyby a pak bude uveden kompletně.
remspace/ČTK