Ceny komerčních nemovitostí v letošním druhém pololetí v Česku stagnují. A to i přesto, že v zahraničí jejich cena začala klesat. Důvodem je výrazně menší počet tuzemských investičních komerčních projektů než jinde ve světě, a tedy i menší konkurenční prostředí, a aktuálně pozastavená nová výstavba prostorů. Vyplývá to z analýzy poradenské společnosti RSM. V poslední době se začaly značně navyšovat počty prodejen řetězců zaměřených na nižší cenovou hladinu. Maloobchodní parky začínají sázet na přítomnost diskontních řetězců, na místech někdejších prodejních jednotek se začaly více objevovat volnočasové koncepty nebo firemní showroomy.
Majitelé komerčních nemovitostí začali kromě jiného také investovat do snižování energetické náročnosti budov a do zlepšování pracovního komfortu a hygienických podmínek v případě výrobních areálů. Tím by budovy mohly začít splňovat podmínky certifikace ESG (environmental, social, governance), na které lze od bank získat výhodnější hypotéku a stávají se tak atraktivnější pro budoucí investory. Podle analýzy Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí se situace v maloobchodním sektoru bude také dále zhoršovat. Trh bude do budoucna ovlivněn nepříznivou makroekonomickou situací v České republice, nižší konkurenceschopností části populace a vývojem cen na trhu energií. Podle asociace to povede k navýšení trendu on-line obchodu a k takzvané „showroomizaci“ prostorů. A to i přestože v roce 2022 meziročně poklesl počet e-shopů v Česku o 2 %.
ČTK