Brno plánuje novou městskou třídu: Špitálka-Radlas čeká zásadní proměna

16. 9. 2025

Brno připravuje rozsáhlou proměnu území mezi Cejlem a Radlasem. Lokalita, která dnes působí jako bariéra mezi centrem a okolními čtvrtěmi, by se v budoucnu mohla stát živou městskou čtvrtí s kvalitní zástavbou, zelení i novou tramvajovou tratí. Vyplývá to ze studie, kterou si nechala zpracovat Kancelář architekta města Brna.

Území pracovně nazvané Špitálka–Radlas leží východně od historického jádra a zahrnuje několik bývalých či dosluhujících průmyslových areálů. V současnosti je charakteristické řídkou uliční sítí, minimem veřejné zeleně a obtížnou prostupností. Studie navrhuje novou městskou třídu, která propojí ulice Cejl a Masná, a tramvajovou trať vedoucí k plánovanému novému hlavnímu nádraží.

„Oblast by v novém pojetí měla doplnit prstenec čtvrtí kolem městského jádra jako Veveří a Černá Pole, propojit centrum s Židenicemi a stát se platným článkem i v kontextu fungování města jako celku,“ uvedla Kancelář architekta.

Dopravně-urbanistická studie má sloužit jako podklad pro změnu územního plánu, podrobnější územní studii i investiční přípravu. Návrh počítá s vyváženým zapojením všech druhů dopravy, přičemž klíčovou roli má hrát tramvajová trať. Nejhustší síť má vzniknout pro pěší, čímž se má výrazně zlepšit prostupnost území.

Zásadní roli v návrhu hraje také zeleň. Svitavský náhon a koridor staré železniční tratě do Židenic by se měly stát zelenou osou nové čtvrti. Studie zároveň upozorňuje na architektonické dědictví průmyslové revoluce, které může oblasti vtisknout jedinečný charakter.

Území je vymezeno ulicemi Cejl, Příkop, Koliště, železniční tratí a řekou Svitavou. V minulosti zde fungovala plynárna, spalovna i teplárna. Dnes se zde nachází řada brownfieldů, jejichž revitalizace má být klíčem k proměně celé oblasti.

Zdroj: ČTK

remspace

Hlavní partneři

Partneři