Praha: méně parkingu v nových rezidencích?

Pražský magistrát hodlá snížit minimální počet parkovacích míst, který musí stavebníci podle Pražských stavebních předpisů (PSP) budovat u nových rezidenčních domů.

Návrh novely zmíněné normy v tomto týdnu schválili radní města, v další fázi jej budou připomínkovat městské části. Ve velké části centra města by podle návrhu bylo možné stavět bytové domy bez parkovacích míst. Cílem je podle dosluhujícího vedení magistrátu snížení ceny bydlení a podpořit udržitelný rozvoj města.

Centrum bez aut?

PSP město rozdělují na sedm zón, ve kterých s pomocí výpočtu stanovují povinný počet parkovacích míst podle postavené hrubé podlažní plochy. Zatímco nyní je parkování nutné stavět i v centru, připravované úpravy by umožnily stavět domy i bez stání. „Chceme umožnit, aby mohly vznikat i projekty pro lidi, kteří to auto vůbec nemají a nepotřebují,“ uvedl radní města pro bydlení Adam Zábranský (Piráti).

Minima parkovacích stání se podle návrhu nicméně sníží na celém území města včetně jeho okrajových částí. Zachován má zůstat maximální počet parkovacích míst, který je stanoven na dvě stání na jednu bytovou jednotku. „Návrh nově zohledňuje více do detailů dostupnost veřejné dopravy se zaměřením na kolejovou dopravu,“ dodal náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Město podle něj chce úpravou snížit míru regulace a umožnit trhu reagovat na poptávku, protože byty bez nutnosti stavět parkování mohou být výrazně levnější.

Pozitivní reakce

Návrh nyní budou připomínkovat městské části, poté o něm bude znovu hlasovat vedení města. Radní schválili prodloužení připomínkovacího procesu na 45 dnů, aby měly radnice dostatek času se k úpravám vyjádřit. „Je zřejmé, že kolem toho nějaká diskuse bude,“ řekl náměstek primátora Petr Hlaváček (za TOP 09), který byl zvolen jako lídr hnutí STAN zvolen i do nového zastupitelstva.

Záměr vedení města ocenila ředitelka strategie developerské firmy UDI Group Marcela Fialková: „Tam, kde chceme dosáhnout dostupné ceny a v místech, kde je kvalitní veřejná doprava, tak velké množství parkovacích míst, jaké jsme povinni stavět dnes, kupující většinou ani nevyužijí a prodáváme je často lidem z okolí.“ A dodala, že není třeba se obávat, že by developeři ve snaze snížit ceny bydlení nestavěli parkovací stání vůbec.

Návrh schválila dosluhující rada složená ze zástupců Pirátů, Prahy Sobě, TOP 09 a STAN, která po volbách vede Prahu až do okamžiku zvolení nového vedení magistrátu. Zástupci ve volbách vítězné koalice Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) minulý týden vyzvali současnou radu města, aby nepřijímala žádná důležitá rozhodnutí. Lídr Spolu Bohuslav Svoboda (ODS) k tomu přímo vyzval primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) v otevřeném dopise. „Zákon hovoří jasně. Rada města má odpovědnost za vedení města až do zvolení rady nové,“ uvedl v reakci na Svobodův dopis Z. Hřib.

PSP jsou prováděcími předpisy ke stavebnímu zákonu a regulují výstavbu na základě specifických požadavků urbanismu hlavního města. Platí od roku 2016. O jejich budoucnosti se nyní vede diskuse při přípravě novely nového stavebního zákona, přičemž ve hře je i jejich zrušení, což Praha i větší města kritizují. Pak by se nově musela nastavit pravidla i pro počet parkovacích míst v nových projektech. Pro developery je poměrně závažný argument nezájem investorů – podle některých stavitelů o parkovací plochy v domech nemají zájem. Jiný přístup k tomuto problému zase hodlá uplatnit společnost Penta – ve svém komplexu u Masarykova nádraží hodlá parking v jeho budovách například o víkendech či svátcích nabídnout veřejnosti.

ČTK/pb

Hlavní partneři