Od kolejí k bulváru: Smíchov City propojí historii a moderní čtvrť

„Čtvrť je navržena jako blokové město, což nám zajišťuje přirozenou prostupnost,“ říká náměstek primátora Petr Hlaváček. Smíchov City nabídne nový bulvár bez aut, stovky obchodů a služeb v parteru domů, parky i školu v samém srdci čtvrti. Podle developera i města jde o projekt, který nastavuje standard pro budoucí rozvoj Prahy.

Město: od brownfieldu k blokové čtvrti

Podle Petra Hlaváčka je projekt přímým důsledkem dlouhodobé strategie města. „Už v roce 2012 si město definovalo cíl preferovat výstavbu v rámci nevyužitých ploch uvnitř města před rozšiřováním do krajiny. Brownfield na Smíchově je prvním skutečně velkým územím, které z této politiky vzešlo,“ vysvětluje.

Cílem nebylo jen využít zanedbané území, ale přinést do něj novou kvalitu. „Tento přístup vytváří dobře obsloužené, prostupné město navazující na blokovou strukturu Smíchova,“ dodává. Při zpětném pohledu však přiznává i rezervy. „Hlavní podíl na koncepci nové čtvrti měly předchozí politické reprezentace. Přijde mi při zpětném pohledu škoda, že nebyly odvážnější v kapacitě území – stavět pět podlaží na stanici metra je nevyužití potenciálu,“ říká Petr Hlaváček.

Investor: respekt k historii a geniu loci

Podle developera je klíčové, že nová čtvrť nevzniká na zelené louce, ale v místě s hlubokou průmyslovou a železniční stopou. „Snažili jsme se historii místa v maximální míře respektovat,“ zdůrazňuje Leoš Anderle, CEO Sekyra Group.

„Brownfield vytvářel bariéru v území – urbanismus od A69 Architekti tuto jizvu zaceluje. Vyjma podélné osy pěšího bulváru všechny ulice navazují na stávající ulice v okolí. Samozřejmě tím, že vznikají novodobě, jsou navrženy velkoryseji než v rostlé zástavbě, abychom do nich mohli umístit stromořadí a získali dostatek prostoru pro pěší okolo funkčního parteru, který je umístěn po perimetru všech domovních bloků,“ vysvětluje Leoš Anderle.

V rámci participativního plánování se ukázalo, že lidé silně vnímají nejen průmyslovou, ale také nádražní historii území. „Do návrhu jsme zakomponovali nové náměstí s dominantou Radlické kulturní sportovny, kdysi drážního objektu. Do pěší zóny jsme přidali ocelové prvky, které připomínají stopu původního kolejiště,“ dodává.

Bulvár, parky a škola v centru čtvrti

Nová čtvrť nebude jen o bydlení. „Zcela zásadní bylo rozhodnutí umístit funkční parter s obchody a službami plošně ve všech objektech v území. Celkem se jedná o přibližně 150 maloobchodních jednotek a již dnes je vidět, jak území ožívá,“ popisuje Leoš Anderle.

Středem Smíchov City povede téměř kilometrový pěší bulvár. „V kontextu diskuse s veřejností jsme se ho rozhodli co nejvíce ozelenit – tvoří spíše podélný park,“ říká L. Andrle. Bulvár se protíná se dvěma příčnými parky, na jejichž křižovatce bude stát nová základní škola. „Umístění školy do dominantní polohy navazuje na tradici, kdy významné veřejné budovy stávaly na nejdůležitějších místech města – ať už šlo o radnice, kostely nebo školy,“ dodává.

Petr Hlaváček hodnotí blokovou strukturu i rozhodnutí vymístit auta pozitivně: „Čtvrť je navržena jako blokové město, což zajišťuje přirozenou prostupnost. Investor se rozhodl vymístit auta do podzemních garáží – díky tomu vznikne ničím nerušený bulvár pro pěší a cyklisty.“

Dopravní superuzel

Smíchov City má ambici stát se jedním z nejlépe dopravně obsloužených míst v Praze. „Čtvrť má napojení na vlak, metro, městský okruh, tramvaj, trolejbus, dálkové autobusy a v podstatě i loď. Dopravní obslužnost je i na pražský kontext unikátní,“ zdůrazňuje Petr Hlaváček.

Leoš Anderle doplňuje, že velký důraz byl kladen i na cyklisty: „V rámci návrhu park&ride jsme navrhli také bike&ride a území jsme protkali cyklostezkami, přičemž využíváme jednu z opuštěných stop kolejiště, které je nově integrováno do hlavní části nádraží, abychom pěším i cyklistům umožnili přímý přístup na Smíchovskou náplavku, resp. na Výtoň.“

Město zároveň mění širší dopravní schéma. „Významnou roli však město sehrálo při odvážném rozhodnutí o změně koncepce hromadné dopravy – tedy přesunu autobusového nádraží na terminál Smíchov,” vysvětluje Petr Hlaváček.

Zdroj: IPR

A co se po přesunu stane s prostorem Na Knížecí? Autobusové nádraží bude zrušeno, dálkové linky se posunou k novému terminálu Smíchov a trolejbusy na Malvazinky se vejdou do uličního prostoru. „Díky tomu se na začátku třicátých let prostor uvolní. Polovina je určena pro náměstí, na druhé se původně uvažovalo s novou budovou Magistrátu místo Škodova paláce. To se nám ale podařilo vyřešit rychleji, a to nákupem budovy na Václavském náměstí,” představuje Petr Hlaváček. „Nová náplň se aktuálně zvažuje. Budu rád za nápady vašich čtenářů!”

Zdroj úvodní vizualizace: Sekyra Group

remspace

Hlavní partneři

Partneři