Nákladové nádraží Žižkov: až dvě miliardy v kontribucích

Na místě někdejší železniční infrastruktury Nákladového nádraží Žižkov vznikne během příštích dvaceti let rozsáhlá městská čtvrť. Podle nově schválené změny územního plánu tu bude možné vystavět bydlení až pro 20 000 obyvatel, doplněné o školská zařízení, kulturní infrastrukturu, veřejnou zeleň a služby.

Jde o jednu z největších změn územního plánu v historii Prahy. Proces jejího pořizování začal v roce 2010 a dokončen byl až letos. „Je to změna, která trvala 16,5 roku. Je to významná změna svým rozsahem i přístupem, protože se po dlouhé době spolupráce magistrátu, městské části i dalších aktérů podařilo navrhnout a definovat komplexní čtvrť,“ řekl náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček.

Transformace areálu s rozlohou přes 30 hektarů naváže na industriální charakter místa a zároveň vytvoří moderní městskou strukturu. „Na bývalých nádražních pozemcích vyroste moderní centrum Žižkova. Vznikne zde 3 000 bytů a celková investice dosáhne 25 miliard korun,“ uvedl předseda představenstva Sekyra Group Luděk Sekyra. Právě jeho firma patří k hlavním aktérům proměny – v dubnu odkoupila od Českých drah přibližně deset hektarů klíčových pozemků za 2,23 miliardy korun.

V areálu vznikne také střední škola, mateřské a základní školy, veřejný park, sportoviště, kulturní zařízení i poliklinika. Historická budova funkcionalistického nádraží z let 1934–1937, kterou město loni odkoupilo od ČD za 1,43 miliardy korun, bude zachována a přeměněna na společenské a vzdělávací centrum.

Na proměně území se podílí hned několik developerských subjektů – vedle Sekyra Group také Central Group, Penta Real Estate, Finep a My Park. Podle Petra Hlaváčka je výjimečné, že se podařilo sjednotit přístup všech investorů a uzavřít s nimi plánovací smlouvy. „To území je zajímavé v tom, že je tam 5 různých investorů, většina k tomu přistupuje velmi zodpovědně. Máme plánovací smlouvu, která je velmi široká, v peněžním i nepeněžním plnění je to téměř ke dvěma miliardám,“ uvedl.

Zdroj: Penta Real Estate

Součástí nové čtvrti bude i rozšířená dopravní infrastruktura. Tramvajová trať má stavební povolení a chystá se její realizace. Celkové plochy veřejné zeleně dosáhnou až 11 hektarů. Výstavba čtvrti proběhne po etapách, první realizace by podle plánu mohly začít na přelomu let 2027 a 2028. Harmonogram počítá s dokončením všech hlavních částí projektu v horizontu dvou desetiletí.

Na rezidenční čtvrti Nákladového nádraží Žižkov se podílí i společnost Penta Real Estate. Pod její taktovkou zde vznikne 530 nových bytů s velkým zeleným vnitroblokem, vodní plochou a místy pro odpočinek i sport. „Realizovali jsme zde architektonickou soutěž, kterou vyhrálo holandské studio Benthem Crouwel, kteří přišli s konceptem vnitřního parku. Je totiž možné, že tato výstavba, kterou bychom rádi zahájili ještě letos, bude v území ještě nějakou dobu osamocená. Návrh zajišťuje lidem, kteří se nastěhují, již stabilizovanou část území ve vnitřním atriu,” dodal Pavel Streblov, obchodní ředitel Penta Real Estate.

Zdroj: Penta Real Estate, ČTK

Zdroj úvodní vizualizace: Penta Real Estate

remspace

Hlavní partneři

Partneři