Marcel Soural na REM Autumn: „Dělat velké projekty bez přemýšlení nad tím, jak tam lidi udržet, je nesmysl.“

Na remspace konferenci Real Estate Market Autumn vystoupil Marcel Soural, CEO společnosti Trigema, s keynote, která ukázala nejen současnou strategii Trigemy, ale také konkrétní podobu projektů, jež v následujících letech výrazně zasáhnou do rozvoje Prahy. Detailně popsal aktuální stav projektu Lihovar Smíchov, poprvé veřejně představil podobu výškové budovy plánované v Nových Butovicích a vysvětlil logiku připravovaného investičního fondu.

Hlavní část vystoupení patřila právě smíchovskému Lihovaru. Projekt čítající 500 bytů, 4,5 tisíce metrů čtverečních retailu a 500 podzemních stání podle Marcela Sourala nesmí skončit jako čistě rezidenční komplex. „Museli jsme se zamyslet nad tématem města krátkých vzdáleností – jak tam lidi udržet a jak je tam zabavit tak, aby se z toho nestala jen noclehárna.“

Právě z této úvahy vznikla nultá etapa projektu, tedy přeměna památkově chráněné varny na Musoleum Davida Černého. „Je to první předsmrtné muzeum českého umělce v ČR. Udělali jsme ho proto, abychom danou lokalitu otevřeli. Zbourali jsme starý Lihovar a nebylo tam nic – tak jsme otočili pořadí výstavby, udělali rekonstrukci varny a začali jsme tam tahat lidi na akce,“ vysvětlil.

Marcel Soural popsal i technické řešení komínu, který se stane výraznou součástí veřejného prostoru. „Do komínu jsme dali železobetonový tubus. Do toho vložíme šachtu a do šachty výtah – kabinu, která vás vynese až na hranu komínu, do výšky 54 metrů. Jízda komínem nahoru bude ozvláštněna projekcemi na zdi komína.“

Celý vnitroblok severní etapy doplní gastronomický koncept v dosud nevídaném rozsahu: „Celý vnitroblok, včetně nebytových prostor v parteru, bude největší foodmarket v Praze. Bude tam asi 20 restaurací.“ Další kulturní vrstvu projektu zajistí multimediální galerie v jedné z částí areálu. V jižní části projektu pak v nové továrně vznikne hotel.

Výraznou pozornost vzbudila i část keynote věnovaná Novým Butovicím. Půjde o nejvyšší pražskou budovu „na hodně dlouho“, zejména vzhledem k tomu, že v novém Metropolitním plánu vznikla výšková regulace limitující zástavbu na 100 metrů. CEO Trigemy vysvětlil, jak projekt navzdory regulaci projde: „V metropolitním plánu jsou přechodová ustanovení. Projekty, které budou vydané v prvoinstančním povolení podle starého územní rozhodnutí, doběhnou i podle nového metropolitního plánu.“

Trigema podle něj splňuje všechny podmínky: „Chybí nám dvě vyjadřovačky a máme podanou žádost o stavební povolení podle starého stavebního zákona, takže to vyjde.“ Celá věž má být koncipována jako coliving.

Závěr vystoupení byl věnován investičnímu fondu. „Jsme na trhu trochu déle a těch projektů jsme si připravili poněkud hodně. Teď nám všechny ty projekty začínají – nejsou projekty pod miliardu,“ uvedl. Fond má umožnit paralelní realizaci velkých developmentů a zároveň otevřít investiční příležitosti třetím stranám.

Do fondu Trigema v prvním čtvrtletí příštího roku vloží vlastní aktiva: „Přesuneme tam aktiva za tři čtvrtě miliardy, to bude základ fondu. Pak stačí mít jenom milion a můžete investovat.“ Cílem je zhodnocení kolem deseti procent ročně. „Jsou tři zdroje. Nájem – ten je nízký, 4–5 % yieldy. Další je přeceňování – letos to bylo šílené, na pražském rezidenčním trhu se byty zdražily o 14 %. Takto to nebude pořád, ale 3–5 % se dá předpokládat. A pak chceme asi 30 % aktiv realizovat na developerských projektech, které mají vyšší marži. Obecně se ví, že hrubá marže je 10, spíš 15 %. Tím budeme schopni dosahovat výnosnosti kolem 10 %,“ dodal Marcel Soural.

Závěrečné slovo organizátorů

Děkujeme všem aktivním vystupujícím na konferenci za zajímavou a věcnou debatu. Děkujeme také všem účastníkům a v neposlední řadě také všem partnerům remspace a partnerům akce. Kompletní fotogalerii z konference naleznete na našem webu v galerii.

Hlavními partnery jsou: bnt attorneys in CEE | CzechiaČeská spořitelna a MS architekti.

Partnery jsou: BTR Consulting, Crestyl, ČSOB, DESVIX, Frank Bold Advokáti, J&T REAL ESTATE CZ, JRD, Karlin Port Real Estate, Opportunity Real Estate Fund, Kaufland, MFD Management, Prochazka & Partners, SavillsSekyra Group a Trigema.

Konference se koná pod záštitou Hospodářské komory ČR.

Hlavním mediálním partnerem je: CzechCrunch.

Mediálními partnery jsou: ASB – architektura, stavebnictví, byznysEARCH.cz a Newstream.cz.

 

remspace

Hlavní partneři

Partneři