Nové nádraží bude součástí rozsáhlé modernizace tratě mezi Prahou a Kladnem a zároveň úseku Kladno – Kladno-Ostrovec, jehož obnova vyjde na zhruba pět miliard korun. „Nové nádraží bude mnohem využívanější než dřív. Kromě přívětivější podoby nové budovy tomu napomůže i široké a prostorné propojení haly s podchodem i moderní architektura, která vytváří otevřený a světlý prostor,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Autorem návrhu je architekt Jakub Cigler, podle nějž by stavba měla sloužit nejen cestujícím, ale i místním obyvatelům. „Myslím si, že by budova i pro lokální komunitu mohla fungovat jako místo, kam si mohou lidé zajít,“ řekl. V okolí nádraží developeři zároveň plánují výstavbu několika set bytů, střechu nádraží utvoří plocha se zelení.
Nosnou konstrukci bude tvořit dřevo, doplněné sklem a betonem. Součástí bude prostorná hala, kavárna, obchody, toalety či výdejní boxy. Správa železnic upravila projekt tak, aby eskalátor z podchodu neústil přímo na nástupiště, ale právě do nové budovy, kde vyústí v prostoru s komerčními jednotkami.
„Objekt je vzdušný, světlý, příjemný,“ doplnil radní pro rozvoj Kladna Ondřej Rys (Volba pro Kladno). Podle něj se s otevřením budovy počítá v září 2026, ulice Milady Horákové, která je kvůli stavbě uzavřená, by se měla zprovoznit už v červenci téhož roku. Stát si od dřevěného nádraží slibuje inspiraci pro další města – v budoucnu se tak možná dočkáme vícera podobných projektů.
Zdroj: Správa železnic
Původní nádraží, které v Kladně stálo od 19. století, patřilo k nejstarším v republice. Památkově chráněné ale nebylo a jeho technický stav se dlouhodobě zhoršoval. Správa železnic zvažovala zachování obvodových zdí a vložení nové stavby dovnitř, nakonec ale rozhodla o demolici. Kompletní rekonstrukce historické budovy původního nádraží by podle Jiřího Svobody nebyla výhodná ekonomicky a zároveň by nebylo možné zajistit bezbariérové propojení, které využívají lidé s handicapem, ale i třeba lidé s kočárky.
Nové kladenské nádraží je jen jednou z částí modernizace trati mezi Prahou, Kladnem a Letištěm Václava Havla. Už vznikla dvoukolejná elektrifikovaná trať v Kladně, nové nástupiště i podchod u letiště. Do roku 2027 se mají stavět i další klíčové úseky – mezi Ruzyní a Kladnem, pražským Veleslavínem a letištěm či mezi Výstavištěm a Dejvicemi. Cílem je vytvořit moderní spojení z centra Prahy přes letiště až do Kladna, podle současného harmonogramu by vlaky měly začít jezdit na letiště a do Kladna počátkem třicátých let.
Zdroje: ČTK, e15
Zdroj úvodní vizualizace: Správa železnic
remspace