Během pandemie poptávku významně táhl sektor e-commerce, na který v některých obdobích, například ve třetím čtvrtletí roku 2021, připadlo až 62 % nasmlouvaných kapacit. Za posledních devět měsíců ale aktivita tohoto segmentu maloobchodu značně oslabila, což ostatně platí pro celý maloobchod, jehož obrat už řadu měsíců klesá – v prvním letošním čtvrtletí se tak na realizované „logistické“ poptávce podílel pouhými 6 %.
„Lidé kvůli přetrvávající vysoké inflaci a zvýšeným životním nákladům méně utrácí za zbytné zboží a částečně se vrátili do kamenných obchodů, poptávka e-commerce po skladových prostorách tak kvůli nižším odbytům klesá,“ říká Ondřej Míček, z poradenské společnosti Savills.
Během pandemie totiž převládlo přesvědčení, že nákupy nejen spotřebního zboží se budou řešit již jen na internetu a do kamenných obchodů se zákazníci nevrátí. Navíc tento pocit umocňoval lockdown – lidé v té době byli nuceni nakupovat pouze online, a proto se také začal svět e-commerce doslova nafukovat a poptávka po jeho skladovém zázemí rostla.