Hledání „nové“ kanceláře

Na provozu současných kanceláří je patrné, že průnik mezi pracovním a osobním životem se zvětšuje. Na rozhodnutí firem o výběru vhodné kanceláře má totiž čím dál, tím větší vliv osobní život zaměstnanců. A naopak zaměstnanci zvažují pracovní koutky doma pro pohodlný home office či blízkou dojezdovou vzdálenost do práce.

Z diskuse na semináři „Work & Live 2024“, kterou uspořádala poradenská společnost Savills spolu s provozovatelem servisovaných center WorkLounge, současně vyplynulo, že kancelářský trh v současné době ovlivňuje hlavně ekonomická situace jak firem, tak samotných zaměstnanců nebo živnostníků, a vedle toho pracovní trendy, které se týkají různých možností pracovat prakticky kdekoli.

Řada zaměstnavatelů proto dnes hledá cesty, jak všechny tyto požadavky sladit. „Pro správné rozhodnutí, jaké kanceláře firma potřebuje, je někdy důležité jít do samotného detailu pracovní činnosti. Takový detail totiž ve finále může rozhodnout a ušetří nemalé náklady. Například některé z konzultačních společností, díky přechodu na online schůzky, nepotřebují nadále být přímo v centru města, aby byly jejich kanceláře snadno dostupné pro návštěvy. V Praze proto zvažují některé z nově rozvíjených, přesto atraktivních lokalit s projekty na metru a s výhledem do zeleně, jež se nyní dokončují,“ říká Pavel Novák ze Savills s tím, že velmi často výběru vhodných kancelářských prostor předchází studie pracovního prostředí i dopravní situace v konkrétní lokalitě.

Nejde jen plochu

„Firmy ani kolikrát neví, kolik metrů čtverečních pro svou kancelář potřebují a doposud si často myslí, že to je jediný rozhodovací faktor. Nejen vlivem ekonomické situace, ale i pracovních trendů, začaly o nových kancelářích a stylu práce přemýšlet i v kontextu dalších detailů. Těmi jsou například sdílená místa, coworkingová centra a možnost pracovat odkudkoli. Tyto trendy totiž mají také dobrý vliv nejen na vyšší produktivitu práce, ale i na wellbeing,“ popisuje aktuální situaci Lubomír Šilhavý z WorkLounge.

Na změny firemních potřeb ohledně rozlohy kancelářských prostor a následně dopady tohoto vývoje na trh upozorňuje i Michal Hink z advokátní kanceláře DLA Piper: „Řada firem má dlouhodobé pronájmy a velké prostory, ale po covidovém období zjišťují, že je nevyužijí. Proto přichází i možnost podnájmů u firmy, která má sama pronajaté prostory. V tomto případě bývá cena za podnájem nižší než za samotný pronájem.“

Kancelářské a pracovní metamorfózy přitom mají dopady i na bytový trh. „Co se týká trendu práce z domova, tak dochází ke změně dispozic bytů. U nových projektů řešíme s architekty například pracovní kouty v bytech, kde může zároveň bydlet i celá rodina,“ říká Denisa Višňovská z realitní kanceláře Lexxus Norton.

rs/pb

Hlavní partneři

Partneři