Brněnský železniční uzel za 73 miliard chrání před povodněmi park

Plánovaný přesun brněnského hlavního nádraží o necelý kilometr na jih s sebou nese nejen urbanistické ambice, ale také zásadní výzvy pro infrastrukturu. Nový železniční uzel za 73 miliard korun má totiž vyrůst v záplavové zóně řeky Svratky – stejně jako budoucí městská čtvrť Trnitá pro 15 tisíc obyvatel. Ochranu území proto zajistí další etapa rozsáhlých protipovodňových opatření, jejíž součástí má být i vznik nového městského parku s retenční funkcí.

„Nové nádraží je zatím záplavové území. Další etapa opatření na řece je naprosto klíčová pro rozvoj města i celé čtvrti,“ uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík, který jako někdejší brněnský náměstek projekt inicioval.

Klíčovým krokem pro další fázi protipovodňových úprav byl výkup poslední parcely za železničním viaduktem. Její vlastník požadoval 90 milionů korun – trojnásobek odhadní ceny. Město odmítlo takovou částku zaplatit, do hry však vstoupil developer, který pozemek odkoupil a městu jej následně přeprodá za třetinovou cenu. „Developerům jde o čas. Chtějí rychle stavět a další prodlení se jim nevyplácí. Tohle je rychlejší způsob než zdlouhavé vyvlastnění,“ vysvětluje radní pro majetek Jiří Oliva.

Projekt s názvem Etapa Trnitá je jedním z přibližně třiceti dílčích úseků komplexní protipovodňové strategie, kterou téměř před deseti lety zadalo Povodí Moravy. Zatím je hotová asi třetina celkového rozsahu. Trnitá má řešit tři kilometry toku řeky a jejím cílem je nejen technická ochrana území, ale i jeho otevření veřejnosti. „Svratka tam bude meandrovat, nepoteče v jediném korytě. Brňanům se otevře větší území, než je současný největší lužánecký park ve městě. Kdyby přišla velká voda, tak ji park zadrží,“ popisuje ministr Petr Hladík.

Podle městského architekta Jana Tesárka je dokumentace hotová a město nyní usiluje o stavební povolení. Úpravy by mohly začít na konci roku 2026 nebo v roce 2027. Projekt bude zároveň koordinován se stavbou nové vlakové stanice a napojením na městský okruh. „Nevím o nějakých komplikacích, kde bychom se nepotkávali,“ uvedl k meziinstitucionální spolupráci architekt Karel Černý.

Zdroj: SVRATKA, AQUATIS – ŠINDLAR – A PLUS

Ministerstvo životního prostředí plánuje v nejbližší době vypsat nový dotační titul na financování protipovodňových opatření v celé zemi. Na tuto podporu je připravena i etapa Trnitá. „Rozpracovanost je vysoká a město má velkou šanci získat asi 50% dotaci,“ uvedl ministr P. Hladík. Podpora infrastruktury a prevence tak podle něj nadále zůstává prioritou resortu.

Zdroj: Seznam Zprávy

Zdroj úvodní vizualizace: Kancelář architekta města Brna

remspace

Hlavní partneři

Partneři