Ještě v době, kdy dobíhala změna územního plánu, už paralelně běžel architektonický workshop s nezávislou porotou. Sekyra Group i město vycházely z předpokladu, že změnu se podaří dotáhnout, a nechtěly ztratit další roky čekáním. Letos tak developer mohl oznámit výsledky soutěžního workshopu i první konkrétní kroky k výstavbě – novou podobu poprvé odhalil Leoš Anderle na konferenci remspace Real Estate Market Autumn 2025.

Zdroj: majo architekti
Čtyři studia pro první bloky
Nezávislá porota vybrala čtyři týmy – UNIT architekti, Klaska ltd, edit! architects a majo architekti, jako náhradník je vybrané studio Perspektiv. Každý navrhl dva bloky a veřejný prostor kolem nich. Bloky jsou větší než ve Smíchov City, každý má mít necelých 600 bytů.
„Vidíme obrovský posun české architektonické scény. U Smíchov City jsme bloky rozdělili na jednotlivé činžáky, protože jsme nevěřili, že z jednoho ateliéru vznikne uvěřitelný blok. Dnes už vznikají domovní bloky z pera jednoho architekta a jsou uvěřitelné,“ říká Leoš Anderle. Na projektu pracuje přibližně 25 týmů, navazuje se tak na zkušenosti z jiných velkých území, kde se vystřídalo už kolem padesáti ateliérů.

Zdroj: majo architekti
Základní podlažnost je osm nadzemních podlaží, ve výškových dominantech až dvanáct. „Musím pochválit diskuzi nad územním plánováním – na Smíchově je šest podlaží, tady máme osm a věžičky navíc, tak na to se těšíme,“ uvádí Leoš Anderle.
Parkování zdražuje byty
Klíčovým tématem byla doprava a plánovací smlouva s Prahou 3 a magistrátem. Developer se zavázal držet pouze minimální počet parkovacích stání podle PSP a neumisťovat parkování do ulic.
„Zavázali jsme se, že nebudeme mít parkovací stání na povrchu, jen servisní místa. Chceme, aby místo bylo skutečně věnované pěším,“ vysvětluje Leoš Anderle. „Postavit třetinu baráku pod zemí je ale nesmírně nákladné. Parkovací stání jsou dotovaná cenami bytů,“ říká. Podle něj je do budoucna neudržitelné požadovat vysoké počty stání bez toho, aby vznikla základní dopravní infrastruktura – zejména Pražský okruh. „Vidíme to v západních městech. Ekonomicky i ekologicky je to trend, který bude sílit.“

Zdroj: KLASKA LTD
Nová městská čtvrť pro 6 000 lidí
Žižkov City nabídne více než 3 000 bytů pro zhruba 6 000 obyvatel, aktivní parter s obchody a službami, kvalitní veřejný prostor a rozsáhlé zelené plochy. Vedle historické nádražní budovy, kterou pražský magistrát rekonstruuje na kulturně-společenské centrum, vznikne velkorysé centrální náměstí se společenskými funkcemi a novou základní školou. Celkové investice do projektu dosáhnou přibližně 25 miliard korun.
První domy mají vyrůst napravo od historické budovy směrem k ulici Jana Želivského, z druhé strany je vymezí ulice U Nákladového nádraží, kterou bude Sekyra Group rekonstruovat. Dočasná čerpací stanice, která tu dnes stojí, má v určité fázi výstavby zmizet. Stavět se má začít na přelomu let 2027 a 2028, samotná výstavba potrvá řadu let – Sekyra Group vlastní zhruba třetinu území (asi 10 hektarů z celkových 30), část pozemků předala městu na školu a tramvajovou trať.

Zdroj: UNIT architekti
Zdroj úvodní vizualizace: edit! architects
Zdroj: Sekyra Group – LinkedIn, remspace konference Real Estate Market Autumn 2025
remspace