Lihovar – návrat industriálního ducha Smíchova
Na levém břehu Vltavy, jen několik set metrů od nového Dvoreckého mostu, dokončila společnost Trigema první etapu ambiciózního projektu Lihovar. Nová čtvrť, která vyrostla na místě bývalé likérky, si zachovává průmyslový charakter – červené cihly, pilové střechy i dvojice komínů tvoří místu silnou identitu.
První etapa nabídla nejen byty, ale i zázemí pro každodenní život – školku, bistro, školu či drobné služby.
Druhá fáze přinese společenské prostory, foodmarket s restauracemi a kavárnami na ploše 4 500 m² i supermarket. Dominantou celého území se stane lihovarský komín s vyhlídkou na panorama Prahy. Lihovar tak spojuje architekturu, historii i živý městský parter – a ukazuje, že i brownfield může mít duši.

Zdroj: Trigema
Dvorecký most – umělecké propojení dvou břehů
V bezprostředním sousedství Lihovaru se dokončuje Dvorecký most, který propojí Smíchov a Podolí. Jeho betonová konstrukce je již hotová, otevření pro tramvaje, pěší a cyklisty se plánuje na první čtvrtletí roku 2026. Most, jehož stavba vyjde na 1,45 miliardy korun, nebude sloužit automobilové dopravě – má posílit veřejnou dopravu a odlehčit přetíženým mostům v centru.
Zajímavostí je umělecký rozměr projektu: most ozdobí desítky světelných a zvukových plastik od Krištofa Kintery. „Most bude nejen architektonickým, ale i uměleckým skvostem,“ uvedl primátor Bohuslav Svoboda. Radní Jiří Pospíšil dodává, že se Praha tímto projektem přibližuje světovému trendu, kde se dopravní infrastruktura stává zároveň kulturním zážitkem.

Zdroj: Atelier 6
Archa Smíchov – s výhledem na řeku
O kousek dál po proudu, v blízkosti Smíchovského nádraží, vznikne další významný projekt – Archa Smíchov. Název symbolizuje naději a nový začátek – a stejně tak i význam pro území, které se z brownfieldu promění v obytnou zónu s více než 500 byty a obchodními prostory v přízemí. Architektonická podoba inspirovaná tvarem lodí odkazuje na blízkou Vltavu a vytváří přirozený přechod mezi městem a vodou. Investiční náklady přesáhnou tři miliardy korun, zahájení výstavby se plánuje v roce 2025. Projekt počítá s živým parterem, zelení a pěšími trasami, které navážou na Smíchov City i novou promenádu.

Zdroj: J&T REAL ESTATE
Bubny-Zátory – město budoucnosti mezi železnicí a řekou
Na severu Prahy se mezitím rozbíhá jedna z největších urbanistických proměn posledních desetiletí – revitalizace území Bubny-Zátory. Dříve průmyslové a dopravní zázemí Holešovic se promění v novou čtvrť pro 25 000 obyvatel s 11 000 byty.
Územní studii zpracovali Pelčák a partner architekti společně s berlínským ateliérem Thomas Müller Ivan Reimann Architekten. Studie se stala podkladem pro změnu územního plánu – dokončení se očekává kolem roku 2040. Symbolickým středobodem nové čtvrti bude Vltavská filharmonie, první pražský koncertní sál pro symfonickou hudbu po sto letech.

Zdroj: Pelčák a partner architekti
Port7 – městská čtvrť pro 21. století
Na protějším břehu, v Holešovicích, dokončila Skanska svůj dosud největší administrativní projekt v České republice – Port7. Tři nové budovy nabídly 36 000 m² kancelářských a obchodních ploch, které spojuje důraz na udržitelnost a inovaci.
„Od prvního dne bylo naším cílem maximálně těžit z tohoto prostoru, jeho historie a zároveň se vyrovnat s obtížemi, které skýtal,“ říká Jan Hes, projektový manažer Skansky. Port7 přináší dva hektary veřejného parku, novou cyklostezku i podchod pod Nádražím Holešovice, který propojuje čtvrť s okolím.

Zdroj: Skanska
Architektonický návrh od DAM.architekti a AED project zachovává industriální odkaz lokality. „Novostavby Port7 vzdávají hold průmyslovému odkazu lokality použitím přiznaného prefabrikovaného i monolitického betonu v interiérech, vlnitého plechu odkazujícího na bývalou výrobní halu Prefa a kovových horizontálních říms, které evokují koleje přilehlého nádraží. Tyto designové prvky jsou harmonicky propojeny s prosklenými fasádami,“ dodává Jiří Havrda, hlavní architekt projektu.
Zdroje: IPR, KONSTRUKCE, CAMP
Zdroj úvodní vizualizace: Trigema
remspace
