Nový most bude sloužit výhradně městské hromadné dopravě, cyklistům a pěším. Vjezd bude umožněn také vozidlům integrovaného záchranného systému, osobní auta na něj však nebudou mít přístup. Hlavní význam mostu spočívá v propojení tramvajových linek mezi Prahou 4 a 5, které dosud musely zajíždět přes centrum.
Dopravní podnik odhaduje, že přes nový most projede denně kolem 500 tramvajových spojů a až dvojnásobek autobusových. Podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) most symbolicky spojil Podolí a Zlíchov a v budoucnu uleví přetíženému Barrandovskému mostu, který dnes musí zvládat i tranzit autobusů.
Zdroj: Atelier 6
Samotná stavba začala v září 2022 a od počátku čelila komplikacím. Termín dokončení se několikrát posunul – původně měl být most hotový na přelomu let 2024 a 2025, nyní se počítá s otevřením v prvním čtvrtletí 2026. Zdržení způsobilo především složité podloží pod dnem Vltavy. Stavbaři narazili na kombinaci tvrdých hornin, břidlic i navážek a museli měnit technologické postupy zakládání pilířů, zejména u těch označených P4 a P5.
Most měří 388 metrů na délku a přes 16 metrů na šířku. Je navržen jako spojitá konstrukce o šesti polích a šikmo navazuje na stávající uliční síť na obou březích. Jeho podoba odkazuje na práci projektanta Františka Mencla, který v první polovině 20. století navrhl řadu pražských mostů, a zároveň čerpá z tradic českého kubismu a brutalismu. Autory návrhu jsou architektonické kanceláře Tubes a Atelier6.
Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) ocenil, že se při stavbě kromě funkčnosti myslelo také na estetickou stránku mostu. „Most bude nejen architektonickým, ale také uměleckým skvostem,” řekl. Ozdobí jej desítky plastik od výtvarníka Krištofa Kintery, které pracují se světlem a zvukem. Součástí projektu je i instalace přibližně 150 speciálních lamp. Jedna z hlavních soch, neokubistická plastika Heavy Head, už na mostě stojí, zatím však zůstává zakrytá. Praha na umělecké prvky vyčlenila zatím kolem 50 milionů korun, podle radního Jiřího Pospíšila (TOP 09) se ale částka může ještě navýšit.
Náklady na stavbu se nakonec vyšplhaly výše, než se původně předpokládalo. Původní odhad činil kolem jedné miliardy korun, vítězné konsorcium firem TBR Firesta STRABAG ale uspělo s nabídkou 1,075 miliardy bez DPH. Významnou část pokryje evropská dotace z operačního programu Doprava, a to až do výše půl miliardy korun.
Zdroje: ČTK, deník METRO
Zdroj úvodní vizualizace: Atelier 6
remspace