Nový železniční most pod Vyšehradem: Změny v plánech, barvě a veřejném prostoru

Když se před pár lety objevila zpráva, že se kvůli nízké kapacitě a špatnému stavu bude vyšehradský železniční most bourat, zvedla se vlna nesouhlasu. Vznikla iniciativa za zachování mostu i petice, kterou podepsalo přes dvacet tisíc lidí. Správa železnic má však v plánu i nadále stavbu nahradit.

Martin Kupka, ministr dopravy, nedávno potvrdil záměr pokračovat ve výstavbě nového železničního mostu, a to podle projektu ateliéru 2T engineering, který zvítězil v soutěžním dialogu. S variantou zachování mostu na současném místě se už nepočítá, byť to byla jedna z variant řešené soutěže. Správa železnic prezentovala analýzu agentury Jaspers, podle níž by rekonstrukce mostu byla o 40 % dražší než nová stavba. Bylo by potřeba vyměnit 70 % dílů a životnost mostu by se prodloužila pouze o 30 let, navíc dvě koleje již kapacitně nebudou stačit.

Upravený projekt 2T engineering nicméně představil zásadní změny v plánech, barvě a veřejném prostoru kolem mostu. Jednou z hlavních změn je nová barva mostu. Namísto původně plánované zářivě bílé barvy má být most „rezavý“, aby lépe odpovídal vzhledu současného, památkově chráněného mostu z roku 1901. Návrh zároveň počítá se zachováním tradiční siluety: trojicí mostních polí a trojicí oblouků. Podstatné jsou změny na obou předpolích mostu. Zlepší se průchodnost v podobě stezky pro pěší i cyklostezky, přibude zeleň a pobytová místa, pod smíchovským mostem vznikne sportoviště se skateparkem.

Kromě vlakové dopravy na mostě by měla vést trať i pod zemí. „Do dvou podzemních drah se přesune většina příměstských vlaků, zatímco most budou využívat převážně dálková a rychlá meziregionální doprava, společně se zbývajícími linkami regionálními/městskými,“ uvedl ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar.

Původní příhradová konstrukce se přesune na jiné místo, kde by mohla sloužit jako pěší most. Podle náměstka pražského primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba připadá v úvahu spojení mezi Modřany a Chuchlí, nebo od nádraží Modřany do Lahoviček. „Není to řešení ve stylu ‚kam s ní‘ a uměle řešená lokalita. S propojením břehů v těchto místech se počítá,“ dodal Zdeněk Hřib.

Proti záměru bourání se staví iniciativa Nebourat, která požaduje nezávislé údaje. Studie od firem COWI a WaltGalmarini ve spolupráci s architektem Petrem Tejem by měla být dokončena v únoru. „Až vznikne, budeme na ni reagovat,“ řekl Martin Kupka. Ministerstvo dopravy také představilo harmonogram dalších kroků, včetně posouzení vlivu na kulturní dědictví a jednání s organizací UNESCO.

Zdroj vizualizací: www.iprpraha.cz

remspace

 

Hlavní partneři

Partneři